Det globale ølsalg er under pres, når det kommer til volumner, og det samme er at sige om hofbrandet Carlsberg i den danske bryggerikoncern af samme navn.
Ifølge Børsen gik salget af Carlsberg sidste år tilbage med et par pct. i hovedmarkederne, mens andre af Valby-forretningens brands tordnede frem. Tuborg voksede i 2015 med 15 pct., og samlet overgik salget af Tuborg-øl salget Carlsberg-øl med 30 pct. skriver avisen. Carlsbergs belgiske specialøl Grimbergen gik fra et noget mindre leje ligeledes frem med 15 pct., og ciderbrandet Somersby voksede hele 21 pct. i de nu i alt 38 markeder, hvor man finder den drik.
"Selv om det giver mening for os at presse på for at sælge vores hovedbrand, så er det muligt at forbrugerne ikke er til det. Og så giver det ikke mening at presse på. Det gælder eksempelvis i Vietnam, hvor Tuborg har momentum blandt de unge," siger Carlsberg-direktør, Cees 't Hart, til Børsen.
Som FødevareWatch skrev i efteråret, så voksede Tuborgs brand i årets første ni måneder med 47 pct. i Indien og salgsvolumen var steget med 41 pct. Vækstraterne drev Carlsberg Groups markedsandel op på 15 pct. og gjorde Tuborg til det næststørste brand i landet. I samme periode steg Tuborgs brand med mere end 60 pct. i Kina. Det oplyste bryggeriet i forbindelse sit tredje kvartalsregnskab.
Samlet set var Tuborgs brand steget med 17 pct. i Asien, og fremgangen var størst i Kina, Indien og Nepal. Og mens Carlsberg havde tabte markedsandel og salgsvolumen i Østeuropa fastholdt Tuborg sin del af det marked.
Carlsberg rider på ryggen af Tuborg i vækstmarkeder
Carlsberg-chef: Rusland er udfordrende
Carlsberg inkasserer milliardunderskud - som ventet