Det er ikke kun ølgiganterne, der bliver udfordret af de små bryggerier.
I spiritusbranchen får kæmperne også kamp til stregen af mindre destillerier, der laver anderledes og nytænkende produkter.
Den efterspørgsel forsøger Pernod nu at imødekomme med et opsigtsvækkende opkøb af Black Forest Distillers, der står bag ginmærket Monkey 47.
Bloomberg skriver, at den franske koncern har overtaget aktiemajoriteten i det tyske specialdestilleri for et ukendt beløb.
Med købet føjer Pernod endnu et ginmærke til sin portefølje, der tæller Beefeater og Seagrams. Franskmændene hopper samtidig med på gin-bølgen, der rullet de seneste år og givet liv til en underskov af nye mærker.
"Vi befinder os i en mærkelig situation, hvor de store drenge tydeligvis bevæger sig i retning af specialhandlen," skriver Eamon Ferry, analytiker ved investeringsbanken BNP Paribas i et notat.
Monkey 47 var blandt de første producenter til at lave en nyskabende gin og er derfor blandt de største af de mange nystartede mærker. Den bliver destilleret med urter, bær og vand fra Schwarzwald.
Dansk spiritus er blevet genfødt
Ny vodkatrio vil udnytte Lammefjordens kartofler
Et konkursbo og en spiritusdrøm gav tapperi succes
TEMA: Dansk spiritus på vej frem