FødevareWatch

Harboes' salg af egne varemærker og besparelser løfter overskud

En række optimeringer og besparelser samt et øget salg af Harboes' egne varemærker har forbedret indtjeningen hos bryggeriet i andet kvartal, hvor omsætningen viste en beskeden fremgang.

Foto: Mik Eskestad/Polfoto/Arkiv

En række optimeringer og besparelser samt et øget salg af Harboes' egne varemærker har forbedret indtjeningen hos bryggeriet i andet kvartal, hvor omsætningen viste en beskeden fremgang.

Skælskør-bryggeriet opjusterer forventningerne til årets overskud.

Harboes opnåede i andet kvartal, der tæller månederne august, september og oktober, et driftsoverskud før skat og renter på 16,2 mio. kr., hvilket var en forbedring fra 10,4 mio. kr. i samme periode året før.

"Den forbedrede indtjening skyldes den positive udvikling i forretningen, herunder også salget af koncernens egne varemærker, som bidrager med gode indtjeningsmarginer," skriver Harboes i regnskabet.

Derudover fremhæver bryggeriet, at det nu ser resultatet af en række besparelser i koncernen, hvilket blandt andet tæller energioptimeringer af produktionen i Tyskland og Danmark.

Mens der var stor fremgang i indtjeningen, var udviklingen i omsætningen mere moderat. Salget i andet kvartal var på 348,5 mio. kr., hvilket var en fremgang på omkring 2 pct. i forhold til året før.

"Udviklingen i nettoomsætningen afspejler en fortsat solid position og tæt samarbejde med de store detailhandelskunder på de nordeuropæiske markeder, som løbende udvikles med nye produkter og salgskoncepter," skriver bryggeriet.

I forbindelse med regnskabet opjusterer bryggeriet forventningerne til årets driftsoverskud og regner nu med et EBITDA-overskud på 130-150 mio. kr. og et overskud før skat på 45-55 mio. kr.

Tidligere regnede selskabet med et EBITDA-overskud på 120-140 mio. kr. og et overskud før skat på 35-45 mio. kr.

Harboes egne mærker styrker indtjeningen

Harboes' salg af egne varemærker og besparelser løfter overskud

Analytiker urolig for Harboes turnaround

Harboe-boss trak stikket på konkursramt fodboldklub

Mere fra FødevareWatch

Nye kundeaftaler skal løfte Hørkrams høje vækstmål

Omsætningen i Hørkram Foodservice skal ifølge selskabets målsætning hæves med knap 1 mia. kr i år. Vejen derhen lyder på nye aftaler og mere fart på i et buldrende marked, fortæller adm. direktør Preben Kristensen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier