Finsk marked trækker Unibrew ned - men øko-pilsnere er et hit

En sommer, hvor solen sjældent tittede frem bag skyerne på den nordeuropæiske himmel, og finnernes svigtende øltørst har som ventet ramt Royal Unibrew på salget i årets første ni måneder. Til gengæld går det godt i Vesteuropa og derfor opjusterer bryggeriet forventningerne til hele året.
Det fremgår af det netop offentliggjorte kvartalsregnskab for den danske drikkevarekoncern, hvor ledelsen trods de finske problemer kan glæde sig over, at danskerne har taget godt imod nye produkter som øko-pilsneren og Faxe Kondi Booster.
Trods den lavere omsætning er det alligevel lykkedes Unibrew at hæve indtjeningen. Resultatet før skat bliver forbedret med 61 mio. kr. og lander på 756 mio. kr. Det samme gælder bundlinjen efter skat, der viser et resultat på 558 mio. kr., hvilket er en forbedring på 49 mio. kr. i forhold til de første ni måneder af 2014.
Den positive udvikling hænger til dels sammen med, at bryggeriet sidste år brugte 50 mio. kr. på at omstrukturere den finske satsning, Hartwall - penge, der ikke tynger bundlinjen denne gang. Samtidig er det lykkes Unibrew at hæve sin omsætning på de vesteuropæiske markeder, som dækker over Danmark, det tyske grænsesalg og Italien.
De danske forbrugere har især været glade for en række nye produkter inden for både øl og læskedrikke. Det gælder blandt andet Royal Økologisk Pilsner, Royal Shandy, Faxe Kondi Booster og de to specialøl Lottrup og Schiøtz. I Italien skyldes fremgangen, at vejrguderne skænkede italienerne en markant bedre sommer end i Nordeuropa.
Fremgangen på de vesteuropæiske markeder og det bedre end forventede resultat på bundlinjen betyder, at Royal Unibrew nu hæver forventningerne til hele året. Ledelsen forventer nu, at resultatet før finansielle poster lander mellem 1,195-1,235 mia. kr. mod tidligere 1,150-1,2. Det samme gælder resultatet før skat, der nu forventes at lyde på mellem 885-925 mio. kr. mod tidligere 840-890 mio. kr.
Analytiker: Dårligt sommervejr presser salg hos Royal Unibrew