Coca-Colas forskningschef stopper efter fedme-fadæse
Koncerndirektøren med ansvar for forskning hos læskedrikgiganten Coca-Cola træder tilbage i kølvandet på en række sager, hvor selskabet er blevet beskyldt for at finansiere forskning, der stiller sig lige lovlig positiv over for sodavandsforbrug.
Coca-Colas øverste chef for forskning, koncerndirektør Rhona Applebaum, er færdig i læskedrikkoncernen, efter hun selv har besluttet at opsige sin stilling.
Hvor frivillig beslutningen har været, kan der dog godt sås tvivl om. Applebaum har som forskningchef nemlig været en central figur i koncernen omdiskuterede finansiering af uafhængig forskning.
Coca-Cola kom i modvind tidligere i år for at have støttet forskning, der negligerer sundhedsfarerne ved sodavand og de sukkerholdige drikkes indvirkning på udviklingen af fedme. Selskabet blev endog beskyldt for at have påvirket organisationer til at ændre deres syn på sagen.
Coca-Cola har siden været ude og forsøge at gyde olie på vandene, blandt andet med annonceringen af, at man har brugt 800 mio. kr. på sundhedforskning.
”Vi forstår godt, at vores forsøg på at hjælpe til mod fedmeepidemien ses som utroværdige, så vi er nødt til – og vil gerne – gøre det bedre. Dagens offentliggørelse markerer et vigtigt første skridt mod at blive en mere effektiv partner i kampen mod fedme,” sagde Sandy Douglas, der står i spidsen for Coca-Colas forretning i Nordamerika, ved den lejlighed.
Og topchef Muhtar Kent siger i forbindelse med nyheden om Rhona Applebaums fratrædelse, at man vil være mere åben omkring sine aktiviteter på forskningsområdet fremover.
”Vores støtte til videnskabelig forskning var baseret på et ønske om at identificere en mere holistisk tilgang baseret på de bedste beviser. Det står nu klart for os, at der ikke var den fornødne gennemskuelighed,” siger han ifølge Bloomberg.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.