FødevareWatch

Starbucks får hug af Trump for julestunt: Skal vi boykotte dem?

En julekop uden rensdyr er blevet centrum for den konservative værdikamp i USA. En kampagne på de sociale medier beskylder Starbucks for at hade Jesus, mens Donald Trump opfordrer til boykot.

Donald Trump kæmper for tiden for at blive republikanernes næste præsidentkandidat. Hans kampagneslogan er 'Let's Make America Great Again'. | Foto: Seth Perlman/AP/Polfoto

NEW YORK: Måske skal Starbucks fremover holde sig til sine vanlige hvide kaffekopper med det velkendte grønne logo.

I hvert fald går det galt stort set hver gang, den amerikanske kaffekæde ændrer på designet for at blande sig i politiske eller religiøse spørgsmål.

Sidste år blev kæden heftigt kritiseret for sin kampagne mod racisme, hvor krusene blev prydet med et klistermærke med teksten Race Together. Opportunistisk, upassende og direkte usmageligt, lød det fra kritikerne.

Nu er så den gal igen – og denne gang er både Donald Trump og selveste Jesus involveret i slagsmålet, der samtidig er blevet en del af de republikanske præsidentkandidaters valgkamp.

Konkret drejer sagen sig om, at Starbucks har valgt at fjerne rensdyr, snefnug og grantræer fra sin årlige julekop og i stedet relancere den i et rødt og hvidt design. Ideen er, at koppen dermed bliver mere inkluderende for amerikanere, der ikke identificerer sig med den kristne jul.

Lyder det som en uskyldig gimmick, tager du fejl. Ifølge flere konservative vælgere er den rød-hvide kaffekop tværtimod endnu et eksempel på, at kristendommen er under beskydning i USA.

Starbucks lancerer hvert år en særlig julekop. Tidligere har designet indeholdet rensdyr, snefnug og grantræer, men i år har kæden valgt et mere minimalistisk udtryk. | Foto: Presse/Starbucks
Starbucks lancerer hvert år en særlig julekop. Tidligere har designet indeholdet rensdyr, snefnug og grantræer, men i år har kæden valgt et mere minimalistisk udtryk. | Foto: Presse/Starbucks

På Facebook har republikaneren Joshua Feuerstein derfor startet en kampagne, #merrychristmasstarbucks, hvor han opfordrer ligesindede til at sige 'merry christmas' i stedet for deres navn, når de køber kaffe hos kæden. På den måde bliver de ansatte tvunget til at skrive glædelig jul på koppen, lyder rationalet fra Feuerstein, der i en video beskylder Starbucks for at "hade Jesus".

Kampagnen rammer ned i en generel utilfredshed hos en gruppe af kristne amerikanere, der føler, at deres konservative værdier bliver undertrykt af den politisk korrekte venstrefløj. Den type vælgere er der mange af i staten Iowa, hvor det første slag skal stå i kampen for at finde republikanernes næste præsidentkandidat.

Derfor har Donald Trump, der efter flere måneders forspring har måttet overlade favoritværdigheden til neurokirurgen Ben Carson, kastet sig ind i debatten i vanlig bombastisk stil. Ved et vælgermøde mandag i Springfield, Illinois langede ejendomsmatadoren og reality-stjernen således kraftigt ud efter kaffekæden.

"Jeg har en af de måske mest succesfulde Starbucks i Trump Tower. Måske vi skal boykotte Starbucks? Jeg ved det ikke. Seriøst, jeg er ligeglad. Det betyder farvel til den lejekontrakt, men who cares?” sagde han og fortsatte: "Hvis jeg bliver præsident, kommer vi alle sammen til at sige glædelig jul igen, det kan jeg love jer. Det vil jeg gerne love."

Iowa og South Carolina er de to første stater, hvor de republikanske vælgere skal stemme. Her fører Ben Carson i øjeblikket over Donald Trump, mens forhåndsfavoritten, Jeb Bush, sakker langt bagud. Hvorvidt Trumps forsvar for julen ændrer på meningsmålingerne, inden republikanerne går i stemmeboksen til februar, vil tiden vise.

At han er villig til at gøre alvor af sin trussel om at droppe Starbucks, er der dog ingen tvivl om. I august valgte han således at boykotte sin ynglingssmåkage Oreo, fordi Mondelez har flyttet produktionen til Mexico.

Starbucks går ind i politisk racekamp

Starbucks under massiv beskydning

Starbucks dropper kampagne mod racisme

Mere fra FødevareWatch

Maltdirektør efter værste år i årtier: "Det er meget ubehageligt"

Udfordringerne har aldrig været større i Sophus Fuglsang Export-Maltfabriks over hundredårige lange virke, som i det seneste år. Det nye regnskab viser største dyk på bundlinjen i topchefens hukommelse. Virksomheden er dog godt polstret, forsikrer han, men han frygter den usikkerhed, som energikrisen lige nu medfører.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier