FødevareWatch

Starbucks går ind i politisk racekamp

Politisk aktive Starbucks har åbnet for racismedebatten til stor diskussion på de sociale medier.

Adm. direktør Howard Schultz har tidligere inddraget Starbucks i politiske debatter om våbenlovgivning og homoseksuelle vielser. | Foto: Ted S. Warren/AP Photo/Polfoto/Arkiv

Verdens største kaffekæde Starbucks går ind i en ny politisk kampagne.

Tidligere har kaffekædens ejer og adm. direktør Howard Schultz inddraget selskabet i politiske debatter om våbenlovgivning og homoseksuelle vielser. Nu er turen kommet til kampen mod racisme i USA.

Under navnet "Race Together" vil kaffekæden via samtaler mellem de ansatte og kunderne sætte fokus på racisme og raceadskillelse i USA.

Det er en mulighed for at begynde at revurdere, hvordan vi sammen kan skabe et mere empatisk og rummeligt samfund"

Howard Schultz, adm. direktør, Starbucks
Det skriver nyhedsbureauet AP.

Kampagnen blev officielt indledt i mandags, da kædens amerikanske baristaer fik besked på at skrive "#RaceTogether" på de tusindvis af papkrus med kaffe, der bliver sendt over disken hver dag.

Men kampagnen om det følsomme emne blev allerede igangsat i december, da Howard Schultz indledte en møderække i seks store amerikanske byer.

Under møderne, som blev overværet af ca. 2.000 Starbucks-ansatte, havde de ansatte muligheden for at fortælle om deres oplevelser med racisme og raceadskillelse.

I søndags havde Starbucks et opslag i New York Times med skriften "Shall We Overcome?" på en sort baggrund. Derudover har Starbucks lavet et samarbejde med nyhedsavisen USA Today, der ifølge Fortune har et oplag på to mio., om en række artikler.

"Race Together er ikke løsningen, men det er en mulighed for at begynde at revurdere, hvordan vi sammen kan skabe et mere empatisk og rummeligt samfund - med en samtale ad gangen," siger Howard Schultz og Larry Kramer, der formand for USA Today, i et fælles statement i avisen.

Starbucks' beslutning om gå politisk til værks har sat gang i de sociale medier. Især på Twitter er der store diskussioner om, hvorvidt Starbucks blot bør holde sig til caffe latte og cappuccino eller ej.

Onsdag afholder kaffekæden det årlige aktionærmøde, og her forventes planerne om racedebatten at blive uddybet.

Starbucks fortsætter sit indtog i Danmark

Kaffekæden Baresso er sat til salg

Kineserne skal lære at spise donuts

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier