Ny undersøgelse: Britisk middelklasse vil ikke have Carlsberg

Carlsberg er et velkendt og populært ølmærke både herhjemme og i Storbritannien, men der er ikke mange briter med penge på lommen, der sværger til den danskproducerede øl.
Det konkluderer analysebureauet YouGov i en ny analyse.
YouGov har undersøgt, hvilke ølmærker britiske forbrugere, der tilhører enten middelklassen eller den øvre middelklasse, foretrækker. Og her var Carlsberg den øl, som færrest af forbrugerne foretrak.
Kun 31 pct. af briterne i de to socialklasser sværger til Carlsberg. Dermed ligger den danskproducerede pilsner image-mæssigt på linje med mærker som Carling og Foster’s i briternes bevidsthed.
Den belgiske øl Stella Artois, som ellers har haft et noget blakket ry i Storbritannien, hvor øllen har fået tilnavnet ”the wife beater beer”, foretrækkes af 36 pct. af de adspurgte.
Den italienske øl Peroni, der ejes af Sabmiller, er det produkt, som flest af forbrugerne helst vil have (50 pct.), efterfulgt af Heineken (45 pct.) og den franske Kronenbourg 1664 (39 pct.). Sidstnævnte øl er at finde i Carlsbergs portefølje, og den danske koncern kan dermed glæde sig over at have et nogenlunde tag i den britiske middelklasse og øvre middelklasse, selvom flagskibsproduktet ikke er øverst på menuen.
Nedenfor kan du se rangeringen af de ti øl i undersøgelsen:
1. Peroni (50 pct.)
2. Heineken (45 pct.)
3. Kronenbourg (39 pct.)
4. Beck's (38 pct.)
5. Budweiser (38 pct.)
6. Stella Artois (36 pct.)
7. Grolsch (35 pct.)
8. Foster's (33 pct.)
9. Carling (31 pct.)
10. Carlsberg (31 pct.)
- kilde: YouGov
Medie: Carlsberg i dialog om frasalg i Storbritannien
Analytiker: Frasalg af britisk Carlsberg virker meget usandsynligt
Carlsbergs britiske direktør forlader selskabet
Carlsberg sender Jacobsen-premium-øl på det britiske marked