FødevareWatch

AB Inbev og Sabmiller har kurs mod et kultursammenstød

De to bryggerier ligner et umage par. Det ene er kendt for stramme budgetter, mens det andet byder på gratis øl og lommepenge til restaurantbesøg.

Carlos Brito, topchef i AB Inbev, er kendt for en hård ledelsesstil, hvor der er fokus på de selv de mindste udgifter. | Foto: AB InBev/ PR

Hvad lyder umiddelbart mest tiltrækkende?

Gratis øl på hanerne, lommepenge til restaurantbesøg og femstjernede hotelophold eller konstante nedskæringer, stramme budgetter og en chef, der har udtalt, at han ikke bryder sig om, at "virksomhedens ansatte har det sjovt"?

Spørger man medarbejderne hos Sabmiller, vil de formentlig foretrække at beholde deres nuværende virksomhedskultur, hvor der højt til loftet, frem for at bytte den ud med AB Inbevs mere asketiske tilgang.

Derfor kan de to vidt forskellige måder at gå til arbejdet på også vise sig at blive den helt store udfordring, hvis de to koncerner fusionerer og skaber verdens største bryggeri. Det vurderer kilder over for Bloomberg.

Hvis personen, der køber min Stella Artois, betaler mere end for en Budweiser, hvad forventer du så, at jeg skal gøre med de penge?"

Carlos Brito, adm. direktør, AB Inbev
"Det er hård kultur. Den er barsk og utrolig konkurrencepræget internt," siger Robert Jan Vos, analytiker ved banken ABN AMRO, om AB Inbev, der kendt for sin næsten ekstreme sparsommelighed.

Bryggeriets særlige ledelsesstil er ført an af topchef Carlos Brito og hovedaktionær Jorge Paulo Lemann, den brasilianske milliardær bag kapitalfonden 3G Capital. Kort fortalt drejer det sig om at gå ned i de mindste detaljer, når budgettet bliver taget op til årlig revision.

Ingen udgift er således for lille. Da det daværende Inbev købte Anheuser-Busch i 2008 blev antallet af medarbejdertelefoner halveret, mens det også var slut med gratis øl til de ansatte. 3G Capital sagde ligeledes stop for gratis snacks i kantinen, da fonden overtog Kraft i februar.

Carlos Brito har tidligere beskrevet sparsommeligheden som et udtryk for respekt for virksomhedens investorer og i sidste ende forbrugerne.

"Hvis personen, der køber min Stella Artois, betaler mere end for en Budweiser, hvad forventer du så, at jeg skal gøre med de penge?" sagde han ifølge Bloomberg under et oplæg på Stanford Business School i 2010.

"Hvis jeg har en overdådigt kontor og et privat jetfly og (spiser, red.) fem retters-menuer på Four Seasons, når jeg er ude at rejse, tror du så, at vores forbrugere ville være stolte, hvis de vidste, at vi brugte vores penge på den måde?" spurgte den 55-årige brasilianer retorisk.

At tiltangen giver udslag på bundlinje, viser historien. Spørgsmålet er, hvad den vil gøre ved arbejdsglæden hos Sabmillers ansatte, hvis ølfusionen bliver en realitet efter deadline næste onsdag.

Stædig sydafrikaner står i vejen for historisk ølfusion

Afgørelsen nærmer sig: Så stor bliver verdens største bryggeri-fusion

Sabmiller: Derfor afslår vi AB Inbevs købstilbud

Direktør: Sabmiller ønsker fortsat ikke dialog

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier