FødevareWatch

Coca-Cola skiller sig af med ni fabrikker

Drikkevarekoncernen planlægger at sælge ni amerikanske fabrikker til sine underleverandører i et forsøg på at trimme forretningen.

Foto: AP/ritzau/Tatan Syuflana

Coca-Cola vil sælge ni amerikanske fabrikker i et forsøg på at nedbringe sine omkostninger.

Drikkevarekoncernen meddeler onsdag, at den planlægger at sælge faciliteterne til tre af sine største underleverandører af flasker for 380 mio. dollar – eller hvad der svarer til omkring 2,5 mia. kr.

De tre virksomheder, Coca-Cola Bottling Co Consolidated, Coca-Cola Bottling Company United og Swire Coca-Cola USA, bliver samtidig del af en ny gruppe, der skal styre og planlægge virksomhedens distribution.

Coca-Cola har været i problemer på det amerikanske marked gennem længere tid, og frasalget af fabrikkerne, der producerer cola, Sprite og Fanta, er led i koncernens plan om skære alt unødvendigt fedt fra.

Ifølge Reuters forventes salget af de ni fabrikker i Virginia, Maryland, Indiana og Ohio gennemført mellem 2016 og 2018.

Coca-Cola får gigantisk skattesmæk

Coca-Cola: Vi har brugt 800 mio på at forske i sundhed

Coca-Cola når miljømål fire år før tid

Mere fra FødevareWatch

Kædedirektør kan ikke afvise flere butikslukninger

Fire Daglibrugsen-butikker må dreje nøglen om som følge underskud. Det sidste dødsstød blev de stigende energiudgifter, og kædedirektør kan ikke afvise, at de med tiden også kan få konsekvenser for andre butikker.

Royal Unibrew indgår i samarbejde med Too Good To Go og Q8

Et samarbejde med madspilds-appen Too Good To Go og tankstationen Q8 skal sikre, at en række af Royal Unibrews drikkevarer ikke går til spilde. I én enkelt dag bliver det således muligt at afhente overskydende drikkevarer på en række tankstationer.

EU-indgreb vil potentielt kun udløse få milliarder til energistøtte

Fredag har EU’s medlemslande blåstemplet at kunne sende beskatningen fra bæredygtig energi tilbage til bl.a. energipressede fødevarevirksomheder. Nye beregninger peger dog på, at potentialet er yderst begrænset. Denne form for ”symbolpolitik” noget af det allerværste, der kan ske for virksomhederne, advarer Dansk Erhverv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier