Den nordkøbenhavnske Tuborg Yachtclub har fået nok af Carlsberg og har nu sat fulde sejl mod bryggerigiganten med en stævning og et krav om en millionerstatning.
AF CASPER HINDSE
Det er ikke kun lystfuldt at have en lystbåd i Tuborg Havn, som for en stor dels vedkommende er ejet af Carlsberg.
For selvom havnen er en af Danmarks dyreste adresser for skibe, så føler ejerne af bådpladserne, at bryggerigiganten Carlsberg får lidt for meget ud af, at sælge bådpladser:
”Når vi køber en bådplads af Carlsberg, så forventer vi ikke, at vi skal betale mere end det, vi har fået at vide, men det kommer vi til, fordi bryggeriet har regnet det hele lidt for smart ud,” siger talsmand for Tuborg Yachtclub Michael Lynenskjold.
På vegne af yachtklubben indgav talsmanden forleden en stævning, hvor klubben kræver knap 4,1 mio. kr. fra Carlsberg.
Problematisk
Sagen drejer sig i al sin indviklede enkelhed om, at Carlsberg tvinger sine bådpladskøbere til at betale for fællesudgifter i havnen, men samtidig ikke gør alt for at få udfyldt de tomme bådpladser.
”Der ligger for tiden 122 ubenyttede bådpladser i Tuborg Havn. Dem ville man formentlig kunne leje ud, men Carlsberg insisterer på, at pladserne skal købes. Samtidig skal pladserne vedligeholdes, og det betaler vi andre købere så for. Det svarer jo lidt til, at man køber en lejlighed, og at man så skal betale for vedligeholdelsen af alle de tomme lejligheder i ens ejendom. Hvem ville finde sig i det?” siger Michael Lynenskjold.
Talsmanden for Tuborg Yachtclub slår samtidig fast, at det ikke kun er Carlsberg, der er synderen. For også Kongelig Dansk Yachtklub – der også har adresse i Tuborg Havn – er blevet stævnet med samme krav:
”Vi ved selvfølgelig godt, at en forening ikke har så mange penge, men vi ønsker at de skal kræve pengene af Carlsberg, som retmæssigt skylder os dem, fordi de har givet ansvaret for havnen til Kongelig Dansk Yachtklub, som så har formøblet pengene,” siger Michael Lynenskjold.
Carlsberg må hæfte
Talsmanden slår fast, at sagen særligt er startet på grund af denne mistillid til Kongelig Dansk Yachtklub.
”Jeg sad på et tidspunkt i havneudvalget, og der så vi, hvordan pengene ikke blev brugt til andet end at pleje Kongelig Dansk Yachtklubs interesser. Derfor lavede vi en skriftlig aftale med dem om, at alle penge i driftsoverskuddet over 1,2 mio. kr. skulle bruges til havnen udelukkende. Og det er heller ikke sket,” siger Michael Lynenskjold, der opfordrer Carlsberg til at gøre noget.
”Carlsberg kan jo ikke bare se igennem fingre med, at havnen bliver drevet med unfair metoder. Men desværre har koncernen en økonomisk interesse i metoden, og derfor overser de alle faresignaler. Når Carlsberg giver penge til Kongelig Dansk Yachtklub for at drive havnen efter medlemmernes interesser, så må de også hæfte, når deres forening gør det stik modsatte,” siger Michael Lynenskjold.
FødevareWatch har været i kontakt med den juridiske afdeling i Carlsberg, og her meddeler man, at man ikke ønsker at udtale sig om sagen før om 14 dage.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.