Spirituskæmpe undersøges for amerikansk fusk

Den britiske spirituskoncern Diageo, der blandt andet står bag mærkerne Smirnoff og Johnnie Walker, har muligvis været lidt for kreativ i sit forsøg på at øge sin omsætning.
Det skriver Wall Street Journal.
Unavngivne kilder siger til avisen, at den amerikanske Securities and Exchange Commission (SEC) har indledt en undersøgelse af selskabets regnskaber. Der sker på grund af en mistanke om, at selskabet skulle have sendt flere varer til sine distributører, end de egentlig havde bestilt, for på den måde at kunne rapportere større salgstal.
Diageo bekræfter over for Wall Street Journal, at man har modtaget en henvendelse fra SEC angående selskabets distribution i USA, men har ikke ønsket at uddybe sagen. Undersøgelsen kommer på et tidspunkt, hvor der er en del intern uro i selskabets amerikanske forretning.
I juni sagde selskabet, at chefen for den amerikanske forretning, Larry Schwartz, vil gå på pension ved udgangen af i år, og siden har selskabets marketingdirektør og en regnskabsansvarlig også annonceret deres afgang. Diageo satte for nylig koncernens finansdirektør, Deirdre Mahlan, i spidsen for forretningen i USA.
Diageo-selskab sælger andel i skandale-formands firma
Diageo-ejet selskab vil fjerne bestyrelsesformanden