Kinesisk kamp mod korruption svækker Carlsberg

Det kinesiske styres kampagne mod korruption har lagt en dæmper på ølforbruget, skriver Børsen.
Foto: Ritzau/POLFOTO/arkiv
Foto: Ritzau/POLFOTO/arkiv
AF RITZAU FINANS

I 2014 faldt ølforbruget for første gang nogensinde i Kina.

For Carlsberg, hvor Kina har været en vigtig bidragyder til vækst, blev året derfor en udfordring. Kommunistpartiets kamp mod korruption rammer både embedsværkets festlyst og ølkæmpens vækstmotor i hjertekulen.

Det skriver Børsen.

"Vi oplever, at væksten i Kina er aftagende i forhold til for fem år siden. Men vi forventer, at 2014 viser sig at være et særtilfælde. Vi er stærke i Østkina, hvor ølforbruget stadig ikke er så udbredt, så vi burde have større vækst i de områder end i resten af Kina," siger Jørgen Buhl Rasmussen, adm. direktør i Carlsberg.

2014 startede med etniske uroligheder i Xinjiang-provinsen, som bevirkede at folk ikke turde at gå ud for at drikke øl.

Sommeren var desuden historisk dårlig, og endnu værre blev det for Carlsberg, da kommunistpartiets partitop besluttede, at der ikke længere skulle være banketter og festmiddage i komiteer og lokalregeringer. Her blev der ellers tidligere konsumeret en stor mængde øl.

Kinesisk bryggeri oplever stort fald i indtjeningen

Tiger-øllen står på spring til det amerikanske marked

Carlsberg: Kinesisk opkøb giver stort løft i Asien

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter