Carlsberg: Kinesisk opkøb giver stort løft i Asien

Carlsberg solgte i tredje kvartal i år for langt flere kroner øl i bryggeriets indtjenings- og omsætningsmæssigt mindste region - Asien - end ventet af analytikerne.
Omsætningen nåede 3583 mio. kr. mod 2232 mio. kr. i tredje kvartal sidste år. Den store forskel skyldes konsolideringen af det kinesiske bryggeri Chongqing. Analytikerne havde ifølge SME Direkt ventet en omsætning i Asien i kvartalet på 3125 mio. kr.
Resultatet af primær drift i regionen blev på 664 mio. kr. mod 485 mio. kr. i samme periode sidste år. Her havde analytikerne ventet 583 mio. kr. Salget af øl blev på 10,2 mio. hektoliter mod 7,6 mio. hektoliter i samme kvartal året før.
Carlsberg afslutter køb af kinesiske bryggerier
Målt på markedsandele, vurderer Carlsberg, at det har vundet frem over hele regionen med undtagelse af Kina.
Det kinesiske marked faldt i tredje kvartal med estimeret 8 pct. og 2 pct. i årets første ni måneder. I de kinesiske provinser, hvor Carlsberg driver forretning bakkede markedet med estimeret 5 pct. som følge af dårligt vejr og uroligheder i Xinjiang provinsen.
I Indokina gik Carlsbergs ølvolumener til gengæld frem. Der er fortsat vækst i Laos og Cambodia, mens Vietnam så store forbedringer.
Carlsberg trodser russisk modgang