FødevareWatch

Carlsberg trodser russisk modgang

Carlsberg omsatte for 18,1 mia. kr. og fik et nettooverskud på 2,1 mia. kr. i tredje kvartal. Bryggeriet vinder samtidig markedsandele i Rusland.

"Vores resultater understreger styrken af vores forretningsmodel," udtaler adm. direktør Jørgen Buhl Rasmussen. | Foto: Tan Sang

Verdens fjerdestørste bryggeri Carlsberg leverede stort set som ventet resultatmæssigt og bedre end ventet på omsætningen i regnskabet for tredje kvartal. Den lille frygt for en nedjustering grundet den svage russiske valuta blev gjort til skamme, da bryggeriet fastholdt
forventningerne.

Carlsberg nåede i koncernens tredje kvartal et aktionærresultat - overskud efter skat og minoriteter - på 2103 mio. kr. mod et overskud på
2208 mio. kr. i samme periode sidste år.

Resultatet i kvartalet i år var et nøk bedre end ventet blandt analytikerne, der ifølge SME Direkt ventede et nettooverskud på 2067 mio. kr.

Resultaterne blev opnået på baggrund af en omsætning, der for kvartalet blev 18.120 mio. kr. mod 17.419 mio. kr. i samme periode i 2013 og en forventning fra analytikerne om 17.703 mio. kr.

Vores resultater understreger styrken af vores forretnings-model"

Jørgen Buhl Rasmussen, adm. direktør, Carlsberg
Carlsbergs topchef, Jørgen Buhl Rasmussen, er godt tilfreds med bryggeriets præstation i tredje kvartal, der ellers var presset af en svag
udvikling i Østeuropa, hvor særligt det russiske marked vejer tungt.

"Gruppen formåede at levere en organisk indtjeningsvækst og øgede pengestrømme trods markedsudfordringerne i Østeuropa. Vores resultater understreger styrken af vores forretningsmodel, brands og medarbejdere ligeså vel som vores evne og fokus på at levere på vores strategiske prioriteter, hvilket vil drive selskabets værdi," siger topchefen i regnskabet.

Carlsberg: Vi mangler væksthistorie

Rusland vil kaste mørke skygger i Carlsbergs 3. kvartal

Resultatet af den primære drift (EBIT) efter særlige poster landede på 3296 mio. kr. mod 3349 mio. kr. i tredje kvartal sidste år. Her havde analytikerne ventet 3317 mio. kr.

Særlige poster udgjorde en udgift på 94 mio. kr. mod en udgift på 43 mio. kr. i tredje kvartal sidste år. Analytikerne havde før regnskabet ventet, at de særlige poster udgjorde en udgift på 63 mio. kr. i kvartalet.

Carlsberg venter for 2014 "lav til midt-encifret organisk vækst i resultat af primær drift" og "lav til midt-encifret procentvis fald" i rapporteret EBIT.

Endelig forudser Carlsberg et "lav til encifret pct. fald" i justeret nettoresultat (justeret for særlige poster efter skat). Det udgjorde
sidste år 5772 mio. kr.

Vinder markedsandele i Rusland

Carlsbergs østeuropæiske forretning, hvor hovedparten af aktiviteten er koncentreret om Rusland, hvor Carlsberg er klar markedsleder med en markedsandel på lige under 40 pct, klarede sig lidt dårligere end ventet i tredje kvartal i år målt på indtjeningen. Til gengæld vinder bryggeriet markedsandele i Rusland.

Østeuropa-divisionen kom ud af tredje kvartal med en omsætning på 3916 mio. kr. mod 4598 mio. kr. i samme kvartal året før. Analytikerne
havde ifølge SME Direkt set en omsætning på 3885 mio. kr. i divisionen.

Resultatet af den primære drift for divisionen landede på 907 mio. kr. mod 1297 mio. kr. i samme periode året før. Analytikerne havde ventet en tilbagegang til 1088 mio. kr.

Værdien af det russiske ølmarked voksede i de første ni måneder af året"

Carlsberg i regnskabet
"Værdien af det russiske ølmarked voksede i de første ni måneder af året, mens markedsvolumenerne faldt med estimeret 6-7 pct. som følge af usikkerhed og et udfordrende makroøkonomisk miljø," skriver Carlsberg.

Bryggeriet vurderer, at volumenerne faldt med estimeret 6-7 pct. i tredje kvartal, der ellers var begunstiget af godt vejr især i den sidste del af kvartalet.

Carlsbergs markedsandel målt i værdi var i tredje kvartal i år i Rusland steget til 37,9 pct. fra 36,5 pct. i andet kvartal. Der er dog fortsat et stykke op til tidligere højder på lige over 40 pct. Målt i volumen faldt markedsandelen i de første ni måneder med 110 basispoint til 37,6 pct.

Om prisudviklingen oplyser Carlsberg, at priser og miks bidrog positivt med 9 pct. til salget. Priserne i Rusland er hævet i marts, maj og oktober. Volumener faldt med 9 pct. til 10,4 mio. hektoliter, og valutakurser kostede 16 pct. af salget på grund af en svækkelse af den russiske rubel og den ukrainske hryvna.

Markedet i Ukraine faldt med estimeret 10 pct., mens Carlsberg vurderer, at det har klaret sig lidt bedre end markedet generelt. Også i Hviderusland og Kazakhstan estimerer bryggeriet, at det har vundet markedsandele.

Region Østeuropa dækker Rusland, Ukraine, Usbekistan og Hviderusland.

Carlsberg: Kinesisk opkøb giver stort løft i Asien 

Carlsberg afslutter køb af kinesiske bryggerier

Russisk håndsrækning på vej til Carlsberg

Fusion vil gøre ondt på Carlsbergs konkurrenceevne

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier