FødevareWatch

Finsk opkøb bliver fokus i Unibrew

Unibrews opkøb af Hartwall betyder, at der vil være fokus på det finske marked, når det danske bryggeri fremlægger regnskab for fjerde kvartal i næste uge, vurderer analytiker.

Foto: PR/Royal Unibrew

Der vil være fokus på det finske marked, når Royal Unibrew aflægger regnskab for fjerde kvartal af 2014 tirsdag morgen. Det vurderer senioranalytiker i Sydbank, Morten Imsgard.

"Siden man købte finske Hartwall, er forretningsbetingelserne i Finland kun blevet værre. Så det bliver det altoverskyggende tema i deres regnskab," siger han til Ritzau Finans.

"Konkurrenterne har været ude og melde om vanskelige markedsvilkår i Finland, og samtidig har de også meldt om, at de tager markedsandele. Så Royal Unibrew taber markedsandele efter min bedste vurdering," fortsætter Morten Imsgard.

De svære markedsvilkår er en generel tendens for de områder, som Royal Unibrew agerer i. For flere af bryggeriets markeder er områder, der er præget af svag økonomisk vækst.

I Italien skrumper markedet for premiumøl, hvor netop Royal Unibrews forretning er eksponeret mod det absolut dyreste ølmarked.

Samme negative udvikling venter Morten Imsgard også i de baltiske lande, hvor finske Olvi for nylig har meldt ud, at forretningsklimaet i Letland er forværret de seneste seks måneder.

Der er til gengæld udsigt til øget omsætning inden for forretningsområdet maltdrikke, hvor Morten Imsgard venter en fremgang på 14,2 pct. i forhold til fjerde kvartal sidste år. Han venter således en omsætning for kvartalet på 95 mio. kr.

"Forretningen er præget af svage markeder, så vi vil nok se en tilbagegang i selskabets europæiske forretninger, men en pæn vækst i deres eksportbaserede maltforretning, som mere er eksponeret mod markeder med vækst i forbruget," siger han.

Indtjeningen vil kun stige lidt

De svage europæiske markeder lægger også en dæmper på Morten Imsgards forventninger til, hvad Royal Unibrew vil melde ud af forventninger til 2015.

"Vi vil komme til at se relativt forsigtige forventninger baseret på, at stort set alle markeder er præget af tilbageholdende forbrugere. Spørgsmålet er, hvor meget har man i værktøjskassen til at kunne modvirke det svære forbrugerklima."

"Som udgangspunkt tror jeg ikke, at indtjeningen kommer til at stige noget særligt i 2015. Fokus kommer til at være på, om Royal Unibrew kan modvirke de sløve markeder ved at skrue internt på nogle parametre i selskabet og reelt set løfte indtjeningen som modvægt til, at salget vil være presset mange steder," siger han.

Der er indsamlet estimater blandt syv analytikere, hvor konsensus lyder på en omsætning for fjerde kvartal på 1395 mio. kr. mod 1425 mio. kr. i samme periode sidste år. Nettoresultatet ventes at blive 77 mio. kr. mod 124 mio. kr. for fjerde kvartal sidste år.

Af de syv analytikere anbefaler fem af dem "køb", mens to anbefaler "sælg". Morten Imsgard fra Sydbank har anbefalingen "sælg".

Royal Unibrew selv venter i 2014 en omsætning på 5950-6100 mio. kr. samt et driftsresultat (EBITDA) på 1090-1140 mio. kr. eksklusive omkostningerne af Hartwall og 965-1015 mio. kr. inklusive restruktureringsomkostningerne. Driftsresultatet (EBIT) ventes at blive 790-840 mio. kr. eksklusive de 50 mio. kr. til restruktureringer.

Regnskabet for fjerde kvartal ventes den 10. marts. klokken 7.

Royal Unibrew og AGF indgår stor sponsoraftale

Finsk Unibrew-konkurrent kæmper med faldende øltørst

Unibrew-direktør: ”Vi skal fortsætte med at effektivisere”

Unibrews finske opkøb giver godt resultat

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier