Det saudiarabiske selskab Aujan Coca-Cola Beverages har store planer for væksten i Mellemøsten og Nordafrika i de kommende år. Selskabet har således annonceret, at man vil investere ikke mindre end 500 mio. dollars - eller ca. 3,3 mia. kr. – over de næste tre år for at udbygge sin position på læskedrikmarkedet i disse regioner.
Det skriver mediet Beverage Daily.
”På trods af politiske og økonomiske problemer i de seneste år, så er det regionale læskedrikmarked blevet ved med at vokse, og vi forventer, at det vil fortsætte,” siger adm. direktør Nicolaas Nusmeier ifølge mediet i en meddelelse.
Selskabet selv kunne fremvise en tocifret vækst i salgsvolumener i 2014, mens man i den forgnagne måned opkøbte en aktieandel på 80 pct. i det libanesiske selskab National Beverage Company, som bl.a. fremstiller og distribuerer Coca-Colas produkter i landet.
Aujan Coca-Cola Beverages er, som selskabets navn antyder allerede godt bekendt med den amerikanske markedsleder. Selskabet blev nemlig dannet i 2012, da Coca-Cola opkøbte 45 pct. af aktierne i selskabet Aujan Industries’ læskedrikforretning for 1 mia. dollars.
Selskabet har nu tre produktionsfabrikker i henholdsvis Saudi Arabien, Dubai og Libanon, mens man er i gang med at opføre endnu en fabrik i Egypten.
Coca-Cola lavede nuttede dyr ud af Hitler-citater
Coca Cola fyrer folk for at kunne reklamere mere
Julefreden er spoleret i Coca-Cola
Coca-Cola og SABMiller udnævner Afrika-boss
SABMiller: Coca-Cola-samarbejde styrker fransk forbindelse
SabMiller slår sig sammen med Coca-Cola i Afrika