FødevareWatch

SABMiller: Coca-Cola-samarbejde styrker fransk forbindelse

SABMillers samarbejde med Coca-Cola i Afrika vil ikke blot øge bryggerigigantens fokus på læskedrikke. Det skal også styrke til en fransk samarbejdspartner.

Foto: SABMiller/ PR

Bryggerigiganten SABMiller indgik i sidste uge et storstilet samarbejde med amerikanske Coca-Cola. Under navnet Coca Cola Beverages Africa skaber de to parter Afrikas største tapperi, som samtidig vil være blandt de 10 største i verden.

De to selskaber kommer med samarbejdet på 12 markeder til at sidde på ca. 40 pct. af Coca Colas salgsvolumen i Afrika, og selskabets årlige omsætning vil angiveligt ligge i omegnen af 2,9 mia. dollar.

SabMiller slår sig sammen med Coca-Cola i Afrika

Samarbejdet vil først og fremmest øge Carlsberg-rivalens fokus på ikke-alkoholiske drikkevarer, men herudover vil det formentlig også styrke SABMillers forbindelse med et andet drikkevareselskab. Det skriver Bloomberg.

Ifølge nyhedsbureauet kan det afrikanske samarbejde nemlig bringe SABMiller tættere sammen med samarbejdspartneren Castel Group og i sidste ende måske bane vejen for en egentlig fusion.

Bryggerikoncernen ejer allerede en andel på 20 pct. i den franske virksomhed, der producerer både vin, øl og sodavand, og Castel har til gengæld en andel på 38 pct. i SABMillers afrikanske forretning. Derfor har der også floreret vedvarende rygter om en sammenlægning af de to.

Stordriftsfordele

Og direktøren for SABMillers forretning i Afrika indrømmer, at der er noget om snakken.

”Castel er vores partner, så vi vil vise dem fordelene ved, det vi gør, og se om vi kan samarbejde om nye muligheder,” siger Mark Bowman som er direktør for SABMiller Africa til Bloomberg og tilføjer:

”Vi har altid været klar over, at vi er en ølfokuseret organisation med stærke interesser indenfor læskedrikkategorien, især i Afrika.”

Direktøren siger samtidig, at Castel fuldt ud støtter det nye samarbejde, da et eventuelt samarbejde mellem Coca Cola Beverages Africa og den franske koncern kan ”medføre yderligere stordriftsfordele”.

Presset bryggerigigant leverer beskedent overskud

MillerCoors tjener flere penge på mindre øl

SABMiller vil være globalt øl-brand

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier