En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
12.11.2014kl. 07.42

SABMiller vil være globalt øl-brand

Britiske SABMiller, der er dominerende på ølmarkedet i blandt andet USA, vejer for tiden sine muligheder for at opbygge et globalt øl-brand. Seneste forsøg på at få et globalt brand var med det fejlslagne opkøbsforsøg af Heineken.
Foto: SABMiller/PR
Foto: SABMiller/PR
AF RITZAU FINANS

Britiske SABMiller, der er dominerende på ølmarkedet i blandt andet USA, vejer for tiden sine muligheder for at opbygge et globalt øl-brand.

Seneste forsøg på at få et globalt brand var med det fejlslagne opkøbsforsøg af Heineken.

Det skriver Wall Street Journal.

Traditionelt har SABMiller udvidet sin brandportefølje ved at købe populære lokale brands, men bryggeriet har i flere omgange forsøgt at afvige fra den strategi og skabe et ægte globalt brand. I 2002 forsøgte bryggeriet sig således med en lang række nyskabelser, blandt andet introduktion af den tjekkiske Pilsner Urquell på det amerikanske marked, hvilket blev et stort flop.

"Før i tiden håndterede vi et globalt premium brand på præcis samme måde som vi håndterede et lokalt brand. Vi skød en masse penge ind i bred distribution, basal markedsføring og promotion. Og så slog vi fejl, udtaler Nick Fell, marketingchef i SABMiller, til Wall Street Journal.

Med forsøget på at overtage konkurrenten Heineken forsøgte SABMiller at skyde genvej til at få et globalt brand, men også den strategi gik i vasken, da handlen faldt igennem.

Men SABMiller har ikke opgivet drømmen om at have et globalt brand. Globale brands har nemlig klare fordele i forhold til lokale mærker, i form af marketing og distribution, der gør det nemmere at trænge ind på nye markeder.

Nu satser SABMiller på at udvide nogle af sine eksisterende brands, frem for at købe sig til dem. Selskabets italienske mærke Peroni bliver fremhævet af analytikere som en god kandidat til at blive opbygget til globalt brand.

Fusion vil gøre ondt på Carlsbergs konkurrenceevne

Carlsberg vil skære i flaskerne

SABMiller får lavere vækst end forventet

Relaterede artikler:

  • Foto: Eva Hartvig

    Carlsberg vil skære i flaskerne

  • SABMiller får lavere vækst end forventet

  • Foto: Esben Nielsen, Jyllands-Posten

    Fusion vil gøre ondt på Carlsbergs konkurrenceevne

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Alfred Josefsen var direktør i Irma fra 1999 til 2012. | Foto: Joachim Adrian
Detail

Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma

Ifølge Alfred Josefsen har Coop ikke ”ønsket at medvirke til Irmas overlevelse”, og derfor opgiver han at redde dagligvarekæden. (Opdateret.)
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma
  • Stine Bosse genopstiller ikke til Coops bestyrelse
Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

For abonnenter

Foto: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

For abonnenter

Foto: Pr
Drikkevarer

Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet

For abonnenter

Foto: Pr
FodevareWatch

Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger

For abonnenter

Foto: Coop
Detail

Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand

Læs også

Cees 't Hart, adm. direktør i Carlsberg | Foto: Liv Møller Kastrup / Ritzau Scanpix
Drikkevarer

Carlsbergs topchef forventer ikke at sidde strategiperiode ud

Adm. direktør i Carlsberg Cees ’t Hart vil ikke være at finde i spidsen for bryggeriet, når perioden for den nuværende Sail’27-strategi udløber, siger han til Børsen.

For abonnenter

Foto: Carlsberg / Pr
Drikkevarer

Hjørnesten i Carlsbergs strategi viser slinger i valsen

Frem mod 2027 er premiumkategorien en vigtig faktor for Carlsberg. Men markedsbetingelserne i især Vesteuropa giver udfordringer. Topchef mener dog, at flere nuancer giver kategorien rimelige udsigter.

For abonnenter

Foto: Pr/carlsberg
Drikkevarer

Alkoholfrit ølsalg presses mere end ventet i Carlsberg

Der har været - og er fortsat - store forventninger til kategorien for bryggerikoncernen, men krigen i Ukraine har sendt salget ned.

For abonnenter

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Valsemøllen lancerer bageserie i mindre pakninger – 16.02
  • Jacobsen sender ny IPA-variant på markedet – 15.26
  • Tidligere Irma-direktør opgiver forsøg på at redde Irma – 15.09
  • Taco Bell-ejer taber højde i formarkedet trods stærk årsafslutning – 14.26
  • Tuborg sender velprøvet øko-version på gaden – 14.21
  • Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand – 13.38
  • Nestlé varsler yderligere prisstigninger i 2023 – 13.00
  • Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder" – 12.01
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma – 11.34
  • Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker – 11.00
  • Novozymes: Novo Holdings køber aktier for 66 millioner – 10.43
  • Carlsberg undlader nyt aktietilbagekøb for at købe partner ud i Indien – 10.34
  • Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern – 10.33
  • Dansk lakseopdræt udsteder aktier for trecifret millionbeløb – 10.06
  • Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres – 09.50
Flere nyheder

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Analyst

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge