SABMiller vil være globalt øl-brand

Britiske SABMiller, der er dominerende på ølmarkedet i blandt andet USA, vejer for tiden sine muligheder for at opbygge et globalt øl-brand. Seneste forsøg på at få et globalt brand var med det fejlslagne opkøbsforsøg af Heineken.
Foto: SABMiller/PR
Foto: SABMiller/PR
AF RITZAU FINANS

Britiske SABMiller, der er dominerende på ølmarkedet i blandt andet USA, vejer for tiden sine muligheder for at opbygge et globalt øl-brand.

Seneste forsøg på at få et globalt brand var med det fejlslagne opkøbsforsøg af Heineken.

Det skriver Wall Street Journal.

Traditionelt har SABMiller udvidet sin brandportefølje ved at købe populære lokale brands, men bryggeriet har i flere omgange forsøgt at afvige fra den strategi og skabe et ægte globalt brand. I 2002 forsøgte bryggeriet sig således med en lang række nyskabelser, blandt andet introduktion af den tjekkiske Pilsner Urquell på det amerikanske marked, hvilket blev et stort flop.

"Før i tiden håndterede vi et globalt premium brand på præcis samme måde som vi håndterede et lokalt brand. Vi skød en masse penge ind i bred distribution, basal markedsføring og promotion. Og så slog vi fejl, udtaler Nick Fell, marketingchef i SABMiller, til Wall Street Journal.

Med forsøget på at overtage konkurrenten Heineken forsøgte SABMiller at skyde genvej til at få et globalt brand, men også den strategi gik i vasken, da handlen faldt igennem.

Men SABMiller har ikke opgivet drømmen om at have et globalt brand. Globale brands har nemlig klare fordele i forhold til lokale mærker, i form af marketing og distribution, der gør det nemmere at trænge ind på nye markeder.

Nu satser SABMiller på at udvide nogle af sine eksisterende brands, frem for at købe sig til dem. Selskabets italienske mærke Peroni bliver fremhævet af analytikere som en god kandidat til at blive opbygget til globalt brand.

Fusion vil gøre ondt på Carlsbergs konkurrenceevne

Carlsberg vil skære i flaskerne

SABMiller får lavere vækst end forventet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter