Læskedrikgiganten lukker ned for markedsføringkampagne efter at være blevet snydt til at skrive Hitler-citater på Twitter.
MAZ PLECHINGER
Under sidste søndags Super Bowl lancerede Coca-Cola en ny kampagne på de sociale medier. Sodavandskæmpen opfordrede folk til at markere negative kommentarer på Twitter med hashtagget #MakeItHappy, hvorefter Coca-Cola ville omdanne ordene til nuttede figurer ved hjælp af ASCII-kode - simple tegninger opbygget af bogstaver. Men resultatet blev en del mere hadefuldt end håbet.
For nogen indsendte et racistisk citat fra den afdøde amerikanske terrorist og nynazist David Lane. De ord blev lavet om til tegning af en kær, lille ballonhund, og da det kom det tabloide amerikanske nyhedsmedie, Gawker, for øre, oprettede det twitter-profilen @MeinCoke, der begyndte automatisk at spytte citater fra Adolf Hitlers "Mein Kampf" ind i Coca-Colas kampagneside.
Resultatet blev en række tegninger bestående af diktatorens budskaber. Resultatet blev også, at kampagnen efter bare få dage nu blevet lukket i hvert fald midlertidigt ned, mens de digitale Hitler-dyr prompte er blevet aflivet.
Udfordringen ved markedsføring
"Budskabet med #MakeItHappy er simpelt. Internettet er, hvad vi gør det til, og vi havde et håb om at inspirere folk til at gøre det til et mere positivt sted. Det er uheldigt, at Gawker forsøger at gøre kampagnen til noget, den ikke er," skriver en talsperson fra Coca-Cola til hjemmesiden Adweek.
I den seneste tid har flere tilfælde understreget udfordringen ved at lave markedsføring, der kombinerer brandets navn med brugergenereret indhold. Football-klubben New England Patriots, der vandt Super Bowl i søndags, fik således på socialmediernes hattepuld efter en Twitter-kampagne, hvor indsendte navne blev trykt på ryggen af en digital spillertrøje på klubbens Twitter-profil. Også her var det racistiske ytringer fra en bruger, der skabte furore.
Problemet er dog ikke mindre alvorligt for Coca-Cola. I en bog fra 2000 blev læskedrikproducenten anklaget for under krigen at kollaborere med nazisterne i Tyskland, hvor flere direktører var medlemmer af nazipartiet, og samme år indgik koncernen et forlig på 192,5 mio. dollar (1,26 mia. kr.) i et amerikansk massesøgsmål om racediskrimination.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.