FødevareWatch

Svenske kvinders specialøl er ikke en ”kvindeøl”

Den svenske ølgruppe FemAle er gået sammen med mikrobryggeriet Ocean og har lanceret landets første øl brygget af kvinder. Men selvom øllen er rettet mod kvinder, er det ikke en ”kvindeøl”, fastslår folkene bag tiltaget.

Foto: Facebook/PR

I den svenske by Gøteborg har en sammenslutning af ølentusiaster kendt som FemAle netop lanceret landets første øl brygget af kvinder.

Det skriver den britiske avis The Guardian.

Kvinderne bag den nye Pale Ale, der bærer navnet We Can Do It var trætte af konstant at blive tilbudt lysere, frugtagtige alternativer, når de bestilte en specialøl i byen, samt den markedsføring af øl rettet mod kvinder, som de oplevede fra store bryggerigrupper. Derfor gik man i gang med at lave sin egen specialøl.

Men selvom We Can Do It bærer det velkendte feministiske mantra og motiv fra plakaten ”Rosie the Riveter” (se billede nedenfor), så er den hverken ”feministisk” eller ”en kvindeøl”.

”We Can Do It er ikke en kvindeøl, men en øl brygget af kvinder, som enhver kan drikke. Det har ikke noget at gøre med feminisme, det har noget at gøre med lighed. Vi ville vise, at vi kan gøre det,” siger Elin Carlsson, der er grundlægger af FemAle.

We Can Do It brygges i et samarbejde mellem FemAle og mikrobryggeriet Ocean. Den første omgang af øllen, som de to partnere bryggede – i alt 1.600 liter – blev udsolgt nærmest med det samme. Men man er allerede i gang med at brygge mere, skriver The Guardian.

Foto: Facebook/PR
Foto: Facebook/PR

 

658.470 kroner for en specialøl

Vestjysk bryghus vil erobre verden

Rekord: Så mange nye øl kom på markedet i 2014

Det går fremad for de danske specialbryggere

Mere fra FødevareWatch

Diningsix-direktør takker af

Restaurantkoncernens adm. direktør giver i stedet stafetten videre til medstifter, mens han selv fortsætter som kommerciel direktør udstationeret i London.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier