FødevareWatch

Carlsberg-chef: Rusland i limbo indtil sanktioner lettes

Den danske bryggerikoncern har mødt de russiske forhindringer som ventet, men der venter fortsatte udfordringer. Læs opsamlingen på Carlsbergs tredje kvartalsregnskab her.

Foto: Thomas Petri/ JP

Rusland har de sidste mange kvartaler været det, som investorer, journalister og markedsdeltagere har fokuseret på og med rette: Carlsberg har mødt store udfordringer på det russiske marked.

Men der kommer ikke en markant udvikling til det bedre lige med det samme, vurderer koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen over for Ritzau Finans. Han mener dog, at Carlsberg nok skal klare sig.

"Efter at vi nedjusterede i andet kvartal med baggrund i den makroøkonomiske udvikling, er det gået, som vi havde ventet i Rusland," fastslår han og tilføjer:

"Markedet har nok været mere nervøst end os.

Russisk usikkerhed i rum tid

Der vil i lang tid fremover fortsat være knyttet usikkerhed til udviklingen i Rusland. Vestens sanktioner påvirker forbrugsmønsteret og makroøkonomien generelt.

"På den korte bane, og det kan sagtens vare til langt ind i 2015, vil makroøkonomien ikke boome," vurderer Jørgen Buhl Rasmussen.

"Der er ikke en løsning i horisonten, og der skal lukkes op for en løsning, før sentiment ændrer sig, og økonomien igen begynder at køre i Rusland," fortsætter han.

Det kan sågar være, at kalenderen skal vise 2016, før løsningen kommer, og økonomien i Rusland vender, siger koncernchefen der er mere sikker på, at der kommer en løsning, end på hvornår den kommer.

"Jeg tror, at alle kan se, at en løsning er nødvendig, hvad enten du snakker med folk i vest eller øst," siger han.

Forbrugerne trader ikke ned

Sanktionerne påvirker på mange områder, men ikke altid områder, der er umiddelbart forudselige.

Man kunne tro, at forbrugere, når inflationen er høj og købekraften udhules og økonomien ikke kører på skinner, vil købe billigere produkter - trade ned. Men det sker ikke:

"Vi ser ingen trading ned," slår Jørgen Buhl Rasmussen fast.

Han forklarer det med flere forhold:

"For det første kan den russiske forbruger lide mærkevarer. Endvidere gør de fem produktkategorier, der spænder fra economy til superpremium, det muligt at trade op uden, at det sker i store prismæssige hop. For det tredje tager modern trade (supermarkeder, hypermarkeder o.lign., red.) en stor andel af handelen, og der er der typisk et bedre mix (større udvalg, red.) end i en lille butik," siger han

Marginerne er typisk mindre på produkter i de lavere segmenter end i de højere segmenter.

Pris- og afgiftsstigninger

Der er udsigt til, at der kan blive ro på afgiftsfronten, og det vil mindske størrelsen af nødvendige prisstigninger, hvilket vil gavne ølsalget. Der er samtidig rygter om, at afgifter på øl i 2015 ikke vil blive hævet for førstegang i flere år. Det skal dog lige vedtages i Dumaen, hvilket kan ske om et par uger. Sker det, vil det være godt, men Jørgen Buhl er usikker på, om det bliver tilfældet.

"Den russiske økonomi og det russiske budget er under pres, og der kan derfor komme andre beslutninger af den grund end en fastholdelse af afgifterne," siger han.

Kommer der ikke afgiftsforhøjelser, vil ølprisen alligevel stige - bare ikke så meget.

"Prisforhøjelse er stadig nødvendige, men ikke i samme størrelse, som tidligere," forklarer koncernchefen.

Men der skal dækkes for forhold som inflation og valutakursudvikling.

Markedsandelen stiger

At det går godt for Carlsberg i Rusland trods alt underbygges af, at det går værre for konkurrenterne. Af de fire store bryggerier i Rusland, hvor Carlsberg er klart den største, er det kun Carlsberg, der i tredje kvartal øger markedsandelen.

Det skyldes ifølge Jørgen Buhl Rasmussen primært tre faktorer:

"Vi har Ruslands stærkeste mærkevareportefølje, vi har landets største salgsstyrke, og så har vi ti bryggerier fordelt over hele landet.

Derfor gør Carlsberg det gennemgående bedre end de tre konkurrenter Efes, ABinbev og Heineken," siger han.

 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier