FødevareWatch

Carlsberg: Russiske forbrugere fortsat tilbageholdne

De russiske forbrugere ventes fortsat at være tilbageholdne, og Carlsberg har ikke store forventninger til de kommende kvartaler, siger koncernchef.

Foto: Carlsberg/ PR

Carlsberg har fortsat lave forventninger til det store russiske marked, hvor forbrugere fortsat ventes at være tilbageholdne, vurderede koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen på en telekonference efter regnskabet.

"Vi venter ikke en bedring af økonomien i Rusland i hvert fald ikke fra nu og frem til de første måneder af af næste år," sagde han.

Selvom økonomiske bekymringer hos forbrugerne ofte får dem til at "trade ned", det vil sige købe billigere og mindre profitable produkter, ser koncernchefen ikke tegn på det.

"Vi ser ikke en høj risiko for trading down effekt," sagde Jørgen Buhl Rasmussen på konferencen.

En af de væsentligste årsager til den pressede russiske situation har været de skyhøje afgifter, som alkoholproducenter er blevet pålagt. I løbet af den kommende tid, vil det blive afklaret, hvorvidt afgiftsniveauet bliver anderledes end nu.

"Vi ved endnu ikke, hvordan det går med den foreslåede fastfrysning af afgiftsniveauet, som vi venter i løbet af de næste uger skal gennem Dumaen for anden gang," sagde koncernchefen.

Fortsat vigtig vækst i markedsandel

Udover de forholdsvis konservative udmeldinger for det russiske marked, fremhævede Jørgen Buhl Rasmussen en anden vigtig faktor i det netop aflagte regnskab. Trenden i udviklingen i markedsandelen er ifølge koncernchefen vigtigere end kvartalstallet, der er volatilt.

"Vores vækst i tredje kvartal i markedsandel på 140 basispoint (i Rusland, red) er flot og et produkt af gunstig udvikling indenfor vores mærker, promotions og nye produkter," forklarede koncernchefen.

Markedsandelen i Rusland er 37,9 pct. målt værdibaseret, og af de fire store er Carlsberg eneste bryggeri med vækst i markedsandelen i tredje kvartal.

Bryggerierne Efes, ABinbev og Heineken taber alle andel i tredje kvartal ifølge data fra Nielsen.

Han fremhæver, at væksten sker inden for såkaldt modern trade (bl.a. supermarkeder, red.)

"Trendlinjen er opad. Vi er på en positiv trendlinje i forhold til sidste år," konstaterede Jørgen Buhl Rasmussen.

Tredje kvartals andel er dog stadig lavere end i de foregående kvartaler bortset fra i andet kvartal i år, da den var nede i 36,5. Siden andet kvartal 2013 har den ligget mellem 38,4 og 39,0 bortset fra i andet kvartal i år.

Carlsberg: Kinesisk opkøb giver stort løft i Asien

Carlsberg trodser russisk modgang

Tyrkisk storbryggeri skrumper på bundlinjen

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier