Der er for så vidt ikke noget nyt i at fokus i Carlsbergs regnskab også for andet kvartal vil være på Rusland, men denne gang og i de kommende regnskaber er det måske endnu mere rigtigt i lyset af effekten af geopolitikkens indvirken på den russiske økonomi og dermed muligvis på længere sigt på russernes ølforbrug og Carlsbergs indtjening.
"Rusland er mere relevant end normalt," fastslår analytiker i Sydbank Morten Imsgard over for Ritzau Finans op til regnskabet.
Han vil kigge grundigt efter meldinger om, hvordan Carlsberg ser på markedet.
"Kan man give pejlemærker om effekten af de seneste sanktioner mod Rusland og Vesten - det stjæler interessen," vurderer han.
Han medgiver, at kvartalstallene heller ikke bliver fremragende, men det er bekymringerne for fremtiden, der er tiltaget og det, der vil overskygge tallene. Morten Imsgard vurderer, at krisen kan blive langvarig og få konsekvenser for vækstudsigterne i Rusland.
Et ødelagt 2015?
"Vi begynder måske allerede nu at kigge mod et ødelagt 2015 også," frygter han.
Det selvom sanktionerne ikke har direkte effekt på Carlsberg, men indirekte.
Carlsberg produceres jo i Rusland og med russiske råvarer, derfor er der ingen direkte effekt. Men konsekvensen af sanktionsspillet kan mase det indenlandske forbrug.
"Forbuddet mod import af fødevarer rammer ikke direkte Carlsberg, men det kan få den afledte effekt, at der kommer inflation (prisstigninger, red.) på fødevarekategorien. Det vil give mindre disponibelt beløb til forbrugerne til for eksempel køb af øl," forklarer analytikeren.
Han understreger dog, at de helt store konsekvenser går Carlsberg fri af i første omgang.
"Men man ved ikke, hvor krisen er på vej hen. Carlsberg er for øjeblikket fanget i orkanens øje, hvor der er stille og fint, men der skal ikke meget til før de kommer i orkanens bane," siger han og konstaterer dermed, at det russiske marked endnu engang er vanskeligt.
Østeuropa har det hårdt
Konkurrenterne har heller ikke meget opløftende at bidrage med.
" AB-Inbev så 10 pct. nedgang i halvåret på det russiske marked. Efes er mere positiv, men det er fra et lavere udgangspunkt," vurderer Morten Imsgard
Han venter op mod tocifrede procentfald i markedet i volumen, men at markedsetteren, Carlsberg "kun" mister 8 pct. i volumen. Generelt er der ikke meget at råbe hurra for i Østeuropa-regionen.
Det er hele Østeuropa-forretningen, der lider, også Ukraine er skidt, slår han fast.
Vesteuropa har det bedre
De øvrige regioner har det dog bedre.
For så vidt angår region Vesteuropa, der stadig er den bedst indtjenende region i koncernen, har vejret og påskens placering hjulpet, og overskudsgraden er løftet at igangværende effektiviseringer.
"Der vil i år ikke være slinger i valsen," venter Sydbank.
Region Asien gavnes af lettere sammenligningsgrundlag. Desuden vurderes det, at væksten vil være drevet af flere solgte premiumbrands.
"Jokeren er Vietnam - den del af forretningen kommer nok til at halte," forudser Morten Imsgard.
Regionens tal er også gavnet positivt af integrationen af Chongqing, der ikke var der med i andet kvartal sidste år. Fokus i regionen vil være på den organiske vækst.
Carlsberg-konkurrent kommer stærkt ud af første halvår
MillerCoors øger top og bund