FødevareWatch

Kinesiske kvaler koster Diageo

Verdens største spiritusproducent, britiske Diageo, går tilbage på både top- og bundlinje i det seneste regnskabsår. Det skyldes primært en markant salgsnedgang på det asiatiske marked, herunder især Kina.

Den store, britiske spirituskoncern Diageo er presset på det asiatiske marked. Det viser koncernens seneste årsregnskab for det skæve finansår, der sluttede 30. juni 2014.

Omsætningen er i løbet af de seneste 12 måneder faldet med 9 pct. fra 11,3 mia. pund i 2013 til 10,26 mia. pund i 2014. Samtidig dykker bundlinjen med 8 pct. fra 2,45 mia. pund til 2,25 mia. pund.

Driftsresultatet (EBIT) falder med hele 20 pct. fra 3,38 mia. pund til 2,7 mia. pund. Der inkluderer dog en ekstraordinær omkostning på 427 mio. pund, påpeger Diageo i årsrapporten.

Grunden til det magre for verdens største spiritusproducent skal primært findes i Asien, viser tallene for 2014. I Kina og Sydøstasien faldt nettosalget således med henholdsvis 33 og 25 pct.

Samtidig har en devaluering i det sydamerikanske land Venezuela kostet omsætning for koncernen. Her er nettosalget gået tilbage med 71 pct. i løbet af året. Det venezuelandske marked tegner sig dog ikke for en ret stor del af Diageos samlede omsætning, så det er primært de asiatiske kvaler, der koster.

Fyringer skal spare Diageo for milliardbeløb

Diageo køber aktier for 10 mia

Spiritusgigant rykker rundt i topledelsen

Mere fra FødevareWatch

Stor uenighed om omfanget af sexismesager i restaurationsverdenen

Flere restauranter er begyndt at få øjnene op for sexisme- og chikaneproblemer, men der er grundet få indberettede sager uenighed om, hvor stort problemet i virkeligheden er. ”Bare fordi, der ikke kører nogle sager, betyder det ikke, at der ikke er et problem,” siger talsperson fra 3F.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier