FødevareWatch

SABMiller med opmuntrende nyt

Mens tallene fra Carlsbergs storkonkurrent SABMiller er lidt blandede, er tonerne fra selskabet positive i regnskabet, der landede torsdag.

Ifølge Bloomberg News oplevede SABMiller en omsætningsvækst på 6 pct. i andet kvartal mod ventet 4,6 pct. i markedet. Ølvolumen steg dog kun med en pct. mod ventet 2,7 pct.

"Stærk vækst i Afrika, Sydafrika og Europa blev opvejet af et sløvt momentum i Nordamerika," skriver administrerende direktør Alan Clarke i regnskabet.

Frasælger casino og hotel

For omkring 14 dage siden annoncerede det britisk-sydafrikanske bryggeri salget af sin andel af den sydafrikanske casino- og hotelkæde Tsogo Sun. Salget sker for at styrke selskabets fokus på kerneforretningen på det afrikanske kontinent og indbringer SABMiller 1,09 mia. dollar svarende til 6 mia. kr., skrev Bloomberg News.

"Gambling og hoteller er ikke kernen i vores forretning, og vi er nået frem til, at det er rette tid til at bakke ud af vores investering," sagde Alan Clark, administrerende direktør i SABMiller, i en meddelelse.

SABMiller ejer 39,6 pct. af aktierne i Tsogo Sun, og frasalget sker dels til institutionelle investorer og dels ved, at Tsogo Sun tilbagekøber en del af aktierne. Frasalget sker for at øge fokus på bryggeriforretning i Afrika, hvor SABMiller henter omkring en tredjedel af sin omsætning.

"Ud over, at der er en del at hente på det sydafrikanske marked, så er der en også del muligheder i Afrika generelt. Det gælder blandt andet Kenya, hvor deres (Sabmillers red.) tilstedeværelse er ret fragmenteret, og hvor de kunne overveje at lukke nogle huller," sagde Philip Gorham, analytiker ved Morningstar, til Bloomberg News.

Opruster i Indien

Mens SABMiller bakker ud af denne forretning, er der forlydende om, at man lægger planer om at intensivere kerneforretningen. I hvert fald skrev den store indiske avis The Mint i starten af juni, at koncernens datterselskab i landet, SABMiller India Ltd.,  har planer om at lancere en ny stærkøl, som skal udfordre konkurrenternes produkter.

Stærke øl på mellem 5 og 8 pct. alkohol tegner sig på nuværende tidspunkt for omkring 85 pct. af alt ølsalg i Indien, skrev avisen. De førende produkter indenfor dette segment er Budweiser Magnum fra amerikanske Anheuser-Busch InBev og den velkendte elefantøl fra Carlsberg, som den danske koncern lancerede i landet i 2011.

Den nye øl fra SABMiller, som ifølge anonyme kilder bliver lanceret senere på året og vil få navnet Miller Ace, vil være koncernens dyreste stærkøl. Lanceringen skal hjælpe koncernens skrantende forretning i Indien, hvor man har tabt terræn til markedslederen United Breweries, samt de nyere aktører på dette marked, AB InBev og Carlsberg.

En række produkter fra AB InBev og Carlsberg, såsom almindelig Budweiser og den klassiske grønne Tuborg, har i den seneste tid ligeledes stjålet markedsandele fra SABMillers sammenlignelige produkter, skrev avisen.

Bryggerifusion kan sende Carlsberg på opkøb

Bryggerigigant lurer på opkøb af konkurrent

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier