Fransk cognacproducent presses i Kina

Rémy Cointreau er ramt af nedgang i det kinesiske salg, men klynger sig til håbet om snarlig forbedring.
AF RITZAU FINANS

Rige kineseres lyst til dyr mærkevarecognac har været nedadgående den seneste periode, og det har kostet det franske spiritusselskab Rémy Cointreau dyrt. De kommende kvartaler ser dog lysere ud for selskabet.

Det skriver Bloomberg News.

I første kvartal af selskabets forskudte regnskabsår måtte Rémy Cointreau notere en tilbagegang i den organiske omsætning på 5,7 pct. I forhold til selskabets flagskib, cognacen Rémy Martin, faldt omsætningen hele 15 pct., hvilket var noget mere end det fald på 11 pct., som analytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet.

Rémy Cointreau skriver, at det især er tilbageholdenhed hos de kinesiske forbrugere, der forklarer omsætningsfaldet.

"Leveringer af cognac led under, at detailhandlerne fortsatte med at reducere varebeholdningerne i Asien," hedder det i regnskabet.

Rémy Cointreau er dog mere optimistisk omkring de kommende kvartaler. Selskabet skriver, at det venter en fremgang i omsætning og driftsresultatet.

Sidstnævnte er med til at sende aktien op med 2,8 pct. til 64,4 euro på børsen i Paris fredag formiddag.

Spiritusgigant vil udnytte lokalbølgen

Fyringer skal spare Diageo for milliardbeløb

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også