En del af Watch Medier

FødevareWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
07.07.2014kl. 10.38

Carlsberg: "Vi er pavestolte af Roskilde Festival"

Hvad det koster Carlsberg at være sponsor for Roskilde Festival, ved kun få, men ølkoncernen er meget glade for at være til stede, forklarer sponsorchef.
Foto: Katinka Hustad
AF RITZAU FINANS

Carlsbergs tilstedeværelse på Roskilde Festival gør Carlsbergs sponsorchef Peter Giacomello pavestolt.

"Vi er med på den største festival i Danmark og en af de største musikfestivaler i Europa og det gør mig pavestolt," siger han.

Der er omkring 130.000 igennem på en festivaluge, og det er rigtig mange.

Prisen uoplyst

Hvad det koster for Carlsberg Danmark at være sponsor på Roskilde Festival vil, kan og må Peter Giacomello ikke oplyse, men forklarer:

"Man skal se det som en marketinginvestering. Vi investerer i vores Tuborgbrand gennem dette," siger han og tilføjer:

"Man kan sige, at vi investerer i vores brand."

Han understreger, at alle sponsorater - både musik og fodbold - primært skal ses som marketinginvestering og ikke isoleret som kortsigtet business, og at Roskilde er godt for mærket Tuborg og rekrutteringen.

Carlsberg har været på Roskilde Festival stort set lige fra begyndelsen, da der kun var 10.000 på festival. De første år fra 1992-2002 var det for at brande Carlsberg, men siden og nu er det Tuborg, det gælder.

Carlsberg er nu brandet til fodbold, mens Tuborg er brandet for musik.

Roskilde opfylder Carlsbergs behov

"Roskilde Festival opfylder alle de behov, vi har i vores markedsføring, og derfor er vi tilstede, og det håber jeg vi også vil være i fremtiden," siger han.

Aftalen mellem festivalen og Carlsberg er fem-årig og udløber ifølge sponsorchefen i 2016.

Med ca. 130.000 på Roskilde og 180.000 på Carlsbergs Grønne koncerter er 310.000 personer i kontakt med Tuborg og Carlsbergs produkter alene på de festivaler. Det svarer til lidt mere end 5,5 pct. af Danmarks befolkning - spædbørn og pensionister indregnet.

"Hovedparten af deltagerne er dog lige netop i vores målgruppe og dem, vi gerne vil påvirke," siger sponsorchefen.

Gennemsnitsalderen på Roskilde er 24 år, og der er en del, "der trækker pænt op i den beregning". Flertallet er ifølge Peter Giacomello 18-20 år.

Ølvolumen afgængig af artist

De godt over 1 mio. liter øl, der sælges på festivalen er også til en vis grad afhængig af musikvalget, som Carlsberg ikke har indflydelse på. Det store nummer i år var torsdagens optræden af Rolling Stones, mens det sidste år var Rihanna.

"Der er øl i Rolling Stones, mens der mere er Somersby og drinks i Rihanna," forklarer sponsorchefen med et tilfreds smil.

Marketing af Tuborgs og Carlsbergs produkter er baggrunden for tilstedeværelsen på og sponsoraterne Roskilde af og flere andre musikfestivaler, som for eksempel Vig, Nibe og Northside.

"Fokus er på øl, men vi viser, sælger og leverer hele porteføljen," sige han.

Carlsberg Danmark har sponsoraterne på mange danske festivaler og vil ikke nødvendigvis have dem, som man ikke har.

"Vi har de festivaler - vi vil have," siger han med et smil.

Specialøl testes

Ud over en speciel Jacobsen Roskilde Festival øl har Carlsberg også på festivalerne Northside og Roskilde lanceret en økopilsner kaldet Rå.

Den kan ikke fås i handlen, men er blevet solgt på de to festivaler.

Om den kommer i handlen ved sponsorchefen ikke, men der bliver lavet markedsundersøgelser on the spot.

"Man kan da sige, det er noget af en test med 135.000 deltagere. Vi har seks ansatte, der ikke bestiller andet end at udspørge folk om Rå på festivalerne," siger han.

Tuborg Rå er en ufiltreret øl på 4,5 pct. alkohol og bærer det danske Ø-mærke. Øllen produceres på Carlsbergs svenske bryggeri i Falkenberg, der er økocertificeret. Øllets farve er en smule uklar på grund af malt-, humle- og gærrester, som ikke er filtreret fra.

Musik hjælper Tuborg til eksplosiv vækst i Kina

Carlsberg øjner stort potentiale i specialøl

Carlsberg: "Vi kan mærke, vi er tilbage i Coop"

Relaterede artikler:

  • Foto: Jan Grarup

    Musik hjælper Tuborg til eksplosiv vækst i Kina

  • Foto: Jesper Hansen/POLFOTO

    Carlsberg øjner stort potentiale i specialøl

  • Foto: Eva Hartvig

    Carlsberg: "Vi kan mærke, vi er tilbage i Coop"

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Morten Schärfe
Fødevarer

Ugen i Skare-koncernen: dokumentmangel, konkurser og købere

Overblik: I ugen hvor Fødevarestyrelsens frist for dokumentation udløb stjal en anden nyhed spotlyset: Skare-koncernen blev erklæret konkurs med undtagelse af pålægsafdelingen. Læs overblikket over ugens forløb her.
  • Tillidsmand: Skare Meat Packers begæret konkurs
  • NNF: Skares medarbejdere bedt om at gå i venteposition

For abonnenter

Foto: Lars Skaaning
Fødevarer

Fødevarestyrelsen: Skare-sagen fortsætter hos os

For abonnenter

Foto: Gorm Olesen
Fødevarer

Skare-kurator: Vi arbejder på et salg

For abonnenter

Foto: Lars Skaaning / Ritzau Scanpix
Fødevarer

Konkurrent melder pas på at købe Skare-aktiviteter

For abonnenter

Photo: Mathilde Bech/JPA
Foodservice

Kampen om fødevareleverancer til 77 kommuner er begyndt

For abonnenter

Nyt samarbejde om ærter til dyrkning, skal skabe vækst hos Sejet Planteforædling. | Foto: Mik Eskestad/MAG
Fødevarer

Planteforædler køber landbrugsjord og satser mere på ærter

For abonnenter

Læs også

Foto: Joachim Adrian
Drikkevarer

Europæisk vin fortsætter på sin popularitetsbølge

Forbrugere vender i stigende grad øjnene mod europæisk vin, som i en årrække har været slået tilbage af de oversøiske. Vinimportør tror dog på et skift i trenden. 

For abonnenter

Martin Kilic (tv) og Rune Laursen (th) har stiftet Clutch Nutrition med støtte fra bl.a. læger og ernæringseksperter. | Foto: Clutch Cognition / Pr
Drikkevarer

Foodtech-virksomhed reviderer strategi efter fejlslået investorjagt

Det lykkedes ikke Clutch Nutrition at skaffe de nødvendige investorer til at indtage det amerikanske marked i 2022. Nu retter selskabet i stedet fokus mod hjemmemarkedet. 

For abonnenter

Foto: Camilla Stephan / Mikkeller
Fødevarer

Fødevareproducenter begræder Irma-lukning: "Der er så meget sjæl, der forsvinder"

Især mindre danske fødevareproducenter mister med lukningen af Irma en samarbejdspartner som ifølge producenterne var energisk, varm og innovativ. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ugen i Skare-koncernen: dokumentmangel, konkurser og købere – 3. feb.
  • Planteforædler køber landbrugsjord og satser mere på ærter – 3. feb.
  • Dansk juicekæde betaler millionforlig i USA i sag om kønsdiskriminering – 3. feb.
  • Skare-kurator: Vi arbejder på et salg – 3. feb.
  • Konkurrent melder pas på at købe Skare-aktiviteter – 3. feb.
  • Fødevarestyrelsen: Skare-sagen fortsætter hos os – 3. feb.
  • Foodtech-virksomhed reviderer strategi efter fejlslået investorjagt – 3. feb.
  • De globale fødevarepriser falder for tiende måned i træk – 3. feb.
  • Rokade i direktionen hos Hanegal-ejer – 3. feb.
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater – 3. feb.
  • Kampen om fødevareleverancer til 77 kommuner er begyndt – 3. feb.
  • Salling Group-topchef ser flere årsager til detailopbrud – 3. feb.
  • Ny DSK-direktør ærgrer sig over Irma-farvel – 3. feb.
  • Hun tager springet fra troperne til topstilling i Grønland – 3. feb.
  • Danskere står i spidsen for at gøre EU’s fødevaresystem grønnere – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Intelligence Specialist

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge