FødevareWatch

Carlsberg: "Vi er pavestolte af Roskilde Festival"

Hvad det koster Carlsberg at være sponsor for Roskilde Festival, ved kun få, men ølkoncernen er meget glade for at være til stede, forklarer sponsorchef.

Foto: Katinka Hustad

Carlsbergs tilstedeværelse på Roskilde Festival gør Carlsbergs sponsorchef Peter Giacomello pavestolt.

"Vi er med på den største festival i Danmark og en af de største musikfestivaler i Europa og det gør mig pavestolt," siger han.

Der er omkring 130.000 igennem på en festivaluge, og det er rigtig mange.

Prisen uoplyst

Hvad det koster for Carlsberg Danmark at være sponsor på Roskilde Festival vil, kan og må Peter Giacomello ikke oplyse, men forklarer:

"Man skal se det som en marketinginvestering. Vi investerer i vores Tuborgbrand gennem dette," siger han og tilføjer:

"Man kan sige, at vi investerer i vores brand."

Han understreger, at alle sponsorater - både musik og fodbold - primært skal ses som marketinginvestering og ikke isoleret som kortsigtet business, og at Roskilde er godt for mærket Tuborg og rekrutteringen.

Carlsberg har været på Roskilde Festival stort set lige fra begyndelsen, da der kun var 10.000 på festival. De første år fra 1992-2002 var det for at brande Carlsberg, men siden og nu er det Tuborg, det gælder.

Carlsberg er nu brandet til fodbold, mens Tuborg er brandet for musik.

Roskilde opfylder Carlsbergs behov

"Roskilde Festival opfylder alle de behov, vi har i vores markedsføring, og derfor er vi tilstede, og det håber jeg vi også vil være i fremtiden," siger han.

Aftalen mellem festivalen og Carlsberg er fem-årig og udløber ifølge sponsorchefen i 2016.

Med ca. 130.000 på Roskilde og 180.000 på Carlsbergs Grønne koncerter er 310.000 personer i kontakt med Tuborg og Carlsbergs produkter alene på de festivaler. Det svarer til lidt mere end 5,5 pct. af Danmarks befolkning - spædbørn og pensionister indregnet.

"Hovedparten af deltagerne er dog lige netop i vores målgruppe og dem, vi gerne vil påvirke," siger sponsorchefen.

Gennemsnitsalderen på Roskilde er 24 år, og der er en del, "der trækker pænt op i den beregning". Flertallet er ifølge Peter Giacomello 18-20 år.

Ølvolumen afgængig af artist

De godt over 1 mio. liter øl, der sælges på festivalen er også til en vis grad afhængig af musikvalget, som Carlsberg ikke har indflydelse på. Det store nummer i år var torsdagens optræden af Rolling Stones, mens det sidste år var Rihanna.

"Der er øl i Rolling Stones, mens der mere er Somersby og drinks i Rihanna," forklarer sponsorchefen med et tilfreds smil.

Marketing af Tuborgs og Carlsbergs produkter er baggrunden for tilstedeværelsen på og sponsoraterne Roskilde af og flere andre musikfestivaler, som for eksempel Vig, Nibe og Northside.

"Fokus er på øl, men vi viser, sælger og leverer hele porteføljen," sige han.

Carlsberg Danmark har sponsoraterne på mange danske festivaler og vil ikke nødvendigvis have dem, som man ikke har.

"Vi har de festivaler - vi vil have," siger han med et smil.

Specialøl testes

Ud over en speciel Jacobsen Roskilde Festival øl har Carlsberg også på festivalerne Northside og Roskilde lanceret en økopilsner kaldet Rå.

Den kan ikke fås i handlen, men er blevet solgt på de to festivaler.

Om den kommer i handlen ved sponsorchefen ikke, men der bliver lavet markedsundersøgelser on the spot.

"Man kan da sige, det er noget af en test med 135.000 deltagere. Vi har seks ansatte, der ikke bestiller andet end at udspørge folk om Rå på festivalerne," siger han.

Tuborg Rå er en ufiltreret øl på 4,5 pct. alkohol og bærer det danske Ø-mærke. Øllen produceres på Carlsbergs svenske bryggeri i Falkenberg, der er økocertificeret. Øllets farve er en smule uklar på grund af malt-, humle- og gærrester, som ikke er filtreret fra.

Musik hjælper Tuborg til eksplosiv vækst i Kina

Carlsberg øjner stort potentiale i specialøl

Carlsberg: "Vi kan mærke, vi er tilbage i Coop"

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier