FødevareWatch

Danskerne er vilde med billigere øl

Lavere afgifter giver nu endelig billigere øl i butikkerne, og det får salget af øl til at stige.

Foto: Lars Nybøll, Jyllands-Posten

Er du en af de mange danskere, der nyder en kold øl eller sodavand i sommervarmen, så er der godt nyt. Priserne på øl og sodavand er nemlig omsider faldet ovenpå afgiftslettelserne sidste år.

Som en del af Vækstplan DK sænkede regeringen sammen med Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti i foråret 2013 afgifterne på øl og sodavand for at begrænse grænsehandlen. Dermed er afgiften på sodavand helt væk i år, og afgiften på øl er faldet med 15 pct.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Umiddelbart skulle man tro, at de lavere afgifter også betød lavere priser i supermarkederne med det samme. Men sådan gik det ikke. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AE, har flere gange siden afgiftsnedsættelserne lavet analyser, der har vist, at priserne på øl ikke er faldet.

3,5 pct. billigere øl

Men nu har AE så lavet endnu en analyse, som viser, at der langt om længe sker noget med priserne på øl. De er nemlig blevet 3,5 pct. Billigere i år i forhold til sidste år. Det skriver Politiken.

"Det er fint, at der begynder at ske noget med priserne, men det har godt nok taget sin tid," siger Frederik I. Pedersen, chefanalytiker i AE, til Politiken.

Også priserne på sodavand, mineralvand og juice er faldet, så de er mellem 8,5 og 12,25 pct. lavere end sidste år. Det fald er faktisk højere, end hvad afgiftsnedsættelserne kan forklare alene.

Flere øl ryger over disken

I de udregninger, som AE har lavet, tæller alle priser på øl og sodavand med, altså også når det er på tilbud. Netop tilbuddene har været med til at øge salget af øl og sodavand i butikkerne.

"Vi sælger væsentlig flere dåsesodavand og dåseøl, og mere end halvdelen sælges på tilbud," siger Jens Juul Nielsen, kommunikationsdirektør i detailhandelskæden Coop, til Politiken.

De lavere priser har medført, at salget af øl i Danmark stiger for første gang i 25 år. Mens ølsalget plejer at falde mellem 2,3 og 5 pct. om året, er det steget med godt 1 pct. fra sidste år til i år.

Musik hjælper Tuborg til eksplosiv vækst i Kina

Carlsberg øjner stort potentiale i specialøl

Carlsberg: Rusland åbner for ølreklamer ved sportsbegivenheder

Mere fra FødevareWatch

Enorme smittetal bekymrer restaurationssektoren

Med den positive nyhed om, at alle danskere fra næste uge kan smide mundbindet kommer også frygten for, at smittetallet i den kommende tid kan nå næsten 300.000 dagligt smittede. Det bekymrer i brancheorganisationen DRC.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier