FødevareWatch

Carlsberg: Rusland åbner for ølreklamer ved sportsbegivenheder

Meget tyder på, at Carlsberg sammen med andre storsponsorer i sport, nu får adgang til det lukrative russiske marked.

Foto: Esben Nielsen, Jyllands-Posten

Politikerne i det russiske parlaments underhus har stemt ja til et lovforslag, der skal lempe reglerne for ølreklamer ved sportsbegivenheder. Det er en god nyhed for bryggerierne og dermed også danske Carlsberg, vurderer analytiker. Lovforslaget skal dog også godkendes af overhuset i det russiske parlamentet, Føderationsrådet.

Det er Bloomberg News, der med henvisning til Dumaens hjemmeside skriver, at politikerne i det russiske parlaments underhus har stemt for, at bryggerier må reklamere ved sportsbegivenheder.

Lovforslaget skal tillade bryggerier at reklamere ved sportsbegivenheder frem til 2019 - eller et år efter VM-slutrunden i fodbold i Rusland.

Mulighed for at reklamere andre steder end i de russiske butikker er en god nyhed for bryggerierne i Rusland, der har svært ved at brande deres produkter på det russiske marked.

"Det mest interessante er måske, hvis bryggerierne kan bruge det her til at brande deres produkter og den vej rundt i højere grad blive indprentet i forbrugernes bevidsthed. Det russiske marked er efterhånden begrænset til, at man kun kan reklamere via produktionen i selve butikkerne, så alle muligheder for at vise produkterne er positivt," vurderer Morten Imsgard, Carlsberg-analytiker i Sydbank, over for Ritzau Finans.

"Det kan jo være svært for bryggerierne at adskille sig fra 100 andre mærker, når man kun har mulighed for at brande sine varer på selve produkthylden," fortsætter Morten Imsgaard.

Desuden kunne lempelsen også betyde, at de russiske politikere får et mere liberalt syn på landets ellers meget restriktive alkoholpolitik.

"Det er selvfølgelig en lille positiv nyhed, hvis det skulle ske. Men der er stadig meget lang tid til, at de russiske politikere bliver decideret begejstret for bryggerierne. Vi har jo blandt andet for nylig set, at politikerne vil begrænse salget af øl i plastflasker," siger Morten Imsgard.

Carlsberg: Sverige i god gænge

Carlsberg: UK er hårdt marked, men vi skal være der

Carlsberg: "Vi kan mærke, vi er tilbage i Coop"

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier