Ingen negativ effekt af kritisk svine-dokumentar

DR's tv-dokumentar Det Store Svinerige har ikke haft nogen effekt for salget af konventionelt svinekød i supermarkederne, oplyser både Coop og Dansk Supermarked til Foodculture.
Foto: Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

Danmarks Radio viste i slutningen af januar dokumentaren Det Store Svinerige, som efterfølgende affødte stærke reaktioner fra både landbrugsbranche og forbrugerorganisationer.

I udsendelsen blev det blandt andet konkluderet, at man i konventionelt landbrug gør alt for at effektivisere driften, og at danskerne næsten udelukkende kigger på prisen, når der skal handles svinekød, skriver Foodculture.dk.

Men modsat hvad man måske skulle tro, har udsendelsens gennemslagskraft ikke været at se i detailhandlen, og forbrugsmønstrene er stort set de samme som før udsendelsen, fortæller både Dansk Supermarked og Coop.

”Langt hovedparten af vores svinekød er af dansk oprindelse, og her er afsætningen meget stabil. Vi har ikke set noget udsving på den tendens i den seneste tid, selvom der har været kritisk fokus på den danske svineproduktion. Kunder foretrækker fortsat traditionelt dansk svinekød,” udtaler Mads Hvidtved Grand, pressechef i Dansk Supermarked, til Foodculture.dk.

Læs historien på Foodculture her.

Kinas rigmænd går ind i fødevarebranchen

DF: Slagtesvin må kun køres tre timer

Landsforening: Svineaftale vil ramme eksporten hårdt

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter