Danmarks Radio viste i slutningen af januar dokumentaren Det Store Svinerige, som efterfølgende affødte stærke reaktioner fra både landbrugsbranche og forbrugerorganisationer.
I udsendelsen blev det blandt andet konkluderet, at man i konventionelt landbrug gør alt for at effektivisere driften, og at danskerne næsten udelukkende kigger på prisen, når der skal handles svinekød, skriver Foodculture.dk.
Men modsat hvad man måske skulle tro, har udsendelsens gennemslagskraft ikke været at se i detailhandlen, og forbrugsmønstrene er stort set de samme som før udsendelsen, fortæller både Dansk Supermarked og Coop.
”Langt hovedparten af vores svinekød er af dansk oprindelse, og her er afsætningen meget stabil. Vi har ikke set noget udsving på den tendens i den seneste tid, selvom der har været kritisk fokus på den danske svineproduktion. Kunder foretrækker fortsat traditionelt dansk svinekød,” udtaler Mads Hvidtved Grand, pressechef i Dansk Supermarked, til Foodculture.dk.
Læs historien på Foodculture her.
Kinas rigmænd går ind i fødevarebranchen
DF: Slagtesvin må kun køres tre timer
Landsforening: Svineaftale vil ramme eksporten hårdt