Starbucks vil fordoble markedsandele

Adm. direktør, Howard Schultz, udtaler onsdag, at kaffegiganten skal blive endnu større. Kæden har rundet 20.000 butikker i 64 lande, og nu skal udviklingslande som Indien og Kina erobres. Målet er at fordoble markedsværdien til 100 mia. dollar, svarende til 536 mia. kr.
Selvom Starbucks har udviklet sig til et af verdens mest synlige brands, har virksomheden fortsat store ambitioner for fremtiden. Schultz
har endnu ikke fastsat en dato for, hvornår det ambitiøse mål skal nås. Dog er opkøbet af te-brandet Teavana og udvikling af Starbucks'
digitale platforme en del af strategien.
Ledelsen anerkender den digitale fremtid og vil fremover promovere blandt andet mobilbetaling og kundeprogrammer. Mobilbetalinger udgør på
nuværende tidspunkt 14 pct. af de samtlige betalinger med i alt 5 mio. ugentlige mobilbetalinger.
"Væksten i mobilbetalinger i vores butikker er markant større end væksten af selve Starbucks," udtaler Schultz til Financial Times.
Udover digitale løsninger har Starbucks også offentliggjort samarbejde med den amerikanske talkshow-vært Oprah Winfrey, der skal brande en
chai blend-drik, som skal sælges hos både Starbucks og Teavana i USA og Canada.
Siden november 2008 er Starbucks' markedsværdi steget fra 5 mia. dollar til 57 mia. dollar, og aktiekursen er steget 948 pct.
Det store amerikanske selskab, har også i begrænset omfang har foden indenfor i Danmark, med blandt andet franchises i Københavns Lufthavn og i Aarhus. Konkurrencen består mestendels i den store danske kaffekæde Baresso, der senest har indtaget Mols-linjen.
Starbucks er for øjeblikket i dialog med det danske bagerfirma Easyfood fra Kolding om levering af bageriprodukter.
Baresso udnytter kaffemarked i vækst