Baresso har netop åbnet en kaffebar på Mols-Linien og en til i Københavns Lufthavn. Forretningerne ligger på steder, hvor masser af mennesker dagligt passerer, og de skal ses som en udløber af et eksisterende samarbejde med begge steder, forklarer kommerciel direktør i Baresso Coffee, Anders Wall, til FødevareWatch.
Kaffemarkedet er i vækst i Danmark og ikke mindst på to-go markedet. Men Baresso er langt fra den eneste spiller på banen. Den amerikanske kæmpe Starbucks bliver et selvstændigt ben under Dansk Supermarked på linje med Føtex, Netto og Bilka, og det bliver med stor sandsynlighed en selvstændig Starbucks-kaffebar, som Dansk Supermarked indleder det udvidede samarbejde med.
"Med stor sandsynlighed vil det blive på eksterne placeringer i top-4 danske byer," sagde indkøbschef i Dansk Supermarked, Martin Uebel, i november til business.dk.
Anders Wall fra Baresso tager imidlertid Starbucks' indtog på markedet helt fra oven.
”Det forholder jeg mig spændt afventende til. Siden de er startet, har vi budt dem velkommen. Det har været oplagt, at der skulle komme en udenlandsk kæde ind i Danmark, fordi vi ser en vækst på to-go markedet. Det skal gerne være med til at øge markedet for kvalitetskaffe i Danmark,” siger han til FødevareWatch og understreger, at man holder et vågent øje med Starbucks ligesom med andre konkurrenter.
Så I er bare lykkelige over, at Starbucks er kommet ind i Danmark?
”Du får mig ikke til at sige, jeg er lykkelig over det. Sådan er det jo, det ville også være mærkeligt, hvis der ikke var konkurrenter.”
Får de lov til at tage nogle af jeres markedsandele?
”Ikke umiddelbart. De har valgt en anden strategi. De åbner sammen med Bilka, og det er typisk ikke i nærheden af vores kaffebarer. De har valgt en anden profilering og et andet segment.”
Man skal aldrig sige aldrig
Anders Wall mener stadig, der er vækstpotentiale for Baresso i Danmark. At komme uden for landets grænser er ikke noget, han overvejer aktivt, men udelukke det vil han ikke.
”Man skal jo altid have ambitioner, når man driver virksomhed. Men for os at se er der stadig plads til mange kaffebarer på det danske marked. Vi oplever en stadig efterspørgsel på kvalitetskaffe, så i det lys ser vi ikke nogen grund til at vi skal ud og ekspandere til andre lande."
Det satser kaffekæmperne på i 2014
Arla lancerer Cocio i Storbritannien
Rynkebys reklamesats giver pote