Verdens næststørste bryggeri, hollandske Heineken, varsler i kølvandet på offentliggørelsen af bryggeriets halvårsregnskab yderligere - og markante - prisstigninger.
Foreløbigt har Heineken i gennemsnit hævet priserne på bryggeriets produkter med 8,9 pct., men priserne vil året ud fortsætte med at stige, siger selskabets finansdirektør Harold van den Broek, til Financial Times.
”De høje omkostninger, som vi ser i øjeblikket og har set det seneste halve år, har endnu ikke indpasset sig i priserne for kunderne. Det vil komme,” siger Harold van den Broek til avisen.
Det er særligt priserne på energi, glas, aluminium og byg, der for Heinekens vedkommende er steget de seneste måneder.
Heineken kunne mandag præsentere regnskab for første halvår af 2022 - et halvår, hvor bryggeriet gennem blandt andet prisforhøjelser formåede at afbøde for de værste udfordringer fra den stigende inflation.
Det resulterede i et bedre halvår end forventet, og Heineken øgede i perioden omsætningen organisk med 24,3 pct. Til sammenligning havde analytikerne forventet 20,6 pct.
Omsætningen endte således på 13,49 mia. euro mod de af analytikerne forventede 12,76 mia. euro.
Carlsberg-rival løftet af prisforhøjelser i første halvår
Analytiker: Carlsberg kan få et nyk op efter konkurrents regnskab
Heineken-aktien presset af forsigtige udsigter for 2023