FødevareWatch

Carlsberg-rival løftet af prisforhøjelser i første halvår

Hollandske Heineken formåede gennem prisforhøjelser at afbøde for de værste inflationskonsekvenser, og halvåret endte bedre end ventet.

Foto: Soe Zeya Tun/Ritzau Scanpix.

Den hollandske Carlsberg-konkurrent Heineken styrede sikkert gennem første halvår, hvor bryggeriet gennem blandt andet prisforhøjelser afbødede de værste udfordringer fra den stigende inflation.

Det resulterede i et bedre end ventet halvår, skriver Bloomberg News, der har indsamlet konsensusestimater.

”Vores indsats inden for prisforhøjelser, indtægtsstyring og produktionen afbødede markant inflationært pres på omkostningerne. Som resultat deraf er vores driftsoverskud nu betydeligt foran det i 2019,” hedder det i regnskabet.

I årets første seks første måneder øgede Heineken sin omsætning organisk med 24,3 pct. Til sammenligning havde analytikerne ventet en organisk fremgang på 20,6 pct.

Omsætningen var drevet af bedre end ventet fremgang på samtlige af bryggeriets markeder. Størst var fremgangen i regionen Asien-Stillehavet, der så en vækst på 70 pct.

Det resulterede i en omsætning på 13,49 mia. euro - ligeledes højere end konsensus, der lød på 12,76 mia. euro.

I første halvår steg Heinekens ølvolumener med 7,6 pct. mod ventet 5,7 pct.

Det hollandske bryggeri fastholder sine forventninger til indeværende regnskabsår og ser fortsat en ”stabil til beskeden” sekventiel fremgang i driftsmarginen før særlige poster og afskrivninger sammenlignet med sidste år.

I 2023 venter Heineken at vokse en mellem til højt encifret procentsats organisk før særlige poster og afskrivninger. Forventningerne tager ikke højde for eventuelle makroøkonomiske udfordringer.

Carlsberg-rival leverer stærk vækst

Bryggerikæmpes danske afdeling går frem i seneste regnskab

Carlsbergs øl er fortsat at finde på russiske supermarkedshylder

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier