Jysk vinselskab lægger igen millioner til bundlinjen

Efter en seksdobling af overskuddet i 2020 lagde jyske Supervin sidste år igen millioner til på bunden. Direktør forventer fortsat fremgang de kommende år, men prisstigningerne er en ubekendt faktor.
Foto: Daniel Hjorth/Ritzau Scanpix.
Foto: Daniel Hjorth/Ritzau Scanpix.

Det blev ikke til endnu en seksdobling af overskuddet i den jyske vinforretning Supervin i 2021, men der blev dog lagt millioner til på selskabets bundlinje.

Det fremgår af regnskabet for 2021, der blev offentliggjort tilbage i juni - et regnskab, der endnu engang bar præg af den medvind, som coronapandemien har givet online-vinforretninger.

Årsresultatet i det Hjørring-baserede Supervin voksede i året fra 6,8 mio. kr. til 9,5 mio. kr., og dermed bød 2021 endnu engang på markant vækst i vinforhandleren, der i 2019 havde en bundlinje på 1 mio. kr.

Det er da også en svært tilfreds adm. direktør, FødevareWatch fanger til en snak om det forgangne, indeværende og kommende år. Han fremhæver nedlukningen af detailhandlen i første halvår som en af årsagerne til væksten:

”For vores vedkommende har det været med til at drive virksomheden frem, og der er ingen tvivl om, at det har boostet både vores salg og kendskabsgrad, hvilket gerne skulle komme os til gode fremadrettet,” siger Mads Jensen, der startede vinbutikken tilbage i 2007.

Supervin offentliggør ikke omsætningen, men bruttofortjenesten landede i året på 28,4 mio. kr. mod 17,9 mio. kr. i 2020, og der blev i året udbetalt et udbytte på 3 mio. kr.

Onlineudvikling accellereret

Nedlukningerne alene er dog ikke ene årsag til den fremgang, man har oplevet i Supervin-forretningen de senere år, fortæller Mads Jensen.

Ifølge vindirektøren skyldes det i stedet en kombination af ting - blandt andet pris, synlighed og store investeringer:

”Det har både været vores evne til at finde de rigtig varer til den rigtige pris, hvilket jo er resultatet af en hel masse hårdt arbejde, hvor det lykkes os at få købt en masse varer ind til den rigtige pris,” siger Mads Jensen.

”Vi har også været rigtig heldige og har fået bygget nogle nye faciliteter, så vi har kunnet håndtere den vækst, vi har haft, og fortsætte med at have kvalitet i vores leveringer. Hvis ikke vi havde haft de faciliteter, havde vi ikke kunnet følge med væksten,” fortsætter vindirektøren.

Han nævner videre selskabets tilstedeværelse på sociale medier, ”utroligt loyale kunder” og investeringer i IT, personale og ”udvikling i enhver form”, som årsager til den voksende bundlinje.

Tema: Medvind til vinen

Sidst men ikke mindst mener Mads Jensen, at der generelt på markedet for vin online er sket en acceleration i udviklingen:

”Det naturlige skred, der er - også i vinbranchen - fra fysisk butik til online er accelereret med tre-fem år, som jeg ser det. Og det smitter selvfølgelig af på top- og bundlinje,” siger Mads Jensen.

Prisstigninger udgør usikkerhed

Når Mads Jensen ser ind i fremtiden, ser han en, der for Supervins vedkommende tegner sig til at blive lovende. Det vurderer han på baggrund af den markedsposition, som selskabet i de senere år har fået tilegnet sig.

Det bliver dog ikke uden udfordringer, fortæller Mads Jensen:

”Jeg er overbevist om, at Supervin eksisterer om fem og ti år. Vi har jo opnået en rigtig god position i markedet og har de sidste tre år investeret rigtig mange penge. Og det er klart; hvis du vil frem i markedet og have en større andel, er du nødt til at investere. Det har vi gjort, og derfor forventer vi også, at vi består.”

Han fortsætter:

”Det er klart, at 2022 bliver sværere end 2021, og det skyldes mange ting. Internt her i Supervin siger vi: ”you can’t beat the market”. Med andre ord, hvis forbrugerne ikke vil bruge penge, så vil de ikke bruge penge. Men med vores position og fremgang, vækster vi måske ikke i 2022, men vi forventer heller ikke nogen kæmpe tilbagegang.”

Uden at ville komme med et præcist bundlinjeniveau, forventer Mads Jensen ikke, at man i Supervin når op på 2021-resultatet.

”Det har vi investeret for meget til. Men vi forventer et pænt regnskab i 2022, mere præcist kan jeg ikke sige det, for der er en hel masse, der først skal ske i andet halvår. Man skal huske på, at 40 pct. af omsætningen ligger i de sidste tre måneder, så det kommer an på, hvor mange bomber, der sprænger, og hvad der ellers sker,” siger vindirektøren.

Samtidig udgør inflationen en usikkerhed, som for Supervins vedkommende er svær at gøre det store ved.

”Alle prisstigningerne er den ubekendte. Hvis kunderne ikke vil bruge penge... jamen du kan tvinge hesten til truget, men du kan ikke tvinge hesten til at drikke. Og det er det, der bekymrer mig ved andet halvår,” siger Mads Jensen.

Konsolidering i vente

En anden ubekendt er den konsolidering, som der længe har været ventet blandt aktører på markedet for onlinevin - en konsolidering som også Mads Jensen ser for sig, og ikke bare i Danmark, men på europæisk plan.

”Der kommer til at ske noget i markedet, det er der ingen tvivl om. Vi ser både strategiske samarbejder være under opsejling og udenlandske virksomheder købe op. Som jeg forudser det, tror jeg, vi kommer til at se en top af to-fire stykker, som bliver en anden liga end alle andre. Og det er da bestemt vores ambition at forblive deroppe.”

”Det meste af Europa er meget fragmenteret – der findes få virkelig store spillere, så det kan blive interessant at se, hvad der sker her i løbet af den næste fem år,” fortsætter han.

Kunne I selv forestille jer at indgå strategiske samarbejder?

”Sagtens, men ikke for enhver pris. Lad os sige, at vi meget ofte bliver kontaktet på kryds og på tværs, men vi har ikke indgået nogle samarbejder.”

Er der også interesse, når det kommer til eventuelle opkøb?

”Kapitalfonde fylder jo også meget i øjeblikket, og så har jeg ikke sagt for meget. Vi er også selv blevet tilbudt flere forretninger, som vi pænt har sagt nej til - ikke fordi vi ikke har haft musklerne til det, men fordi vi ikke har kunnet se ideen i det.”

Vinselskab seksdobler overskuddet i 2020

Tema: Medvind til vinen

Ond øl-tvilling kaster sig over vin

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter