De internetbaserede vinhandlere havde kronede dage under coronakrisen.
Salget eksploderede, kunderne strømmede til og for langt de fleste nåede både omsætning og årsresultat højder, de ikke havde nået i mange år.
Men hvordan er det gået vinhandlerne på nettet, efter genåbningen igen har muliggjort handlen i butikkerne? FødevareWatch tager temperaturen på branchen
Winefamly vender tilbage til udgangspunktet
Der er blevet skruet en del på forretningen gennem Winefamlys efterhånden fem år lange levetid.
Og nu sker det så igen; Winefamly skifter forretningsmodel. Denne gang tilbage til den oprindelige, abonnentbaserede model, fortæller virksomhedens vicedirektør, Thomas Pedersen.
"Vi er ved at skærpe vores medlemsmodel ret betydeligt, fordi det er der, vi ser vores mulighed for at gøre en forskel og adskille os fra de øvrige aktører på markedet. Det er her, vi kan give en anden kundeoplevelse, end andre kan, og her vi kan leverer en markant værdi til vores medlemmer," siger han.
Winefamly skifter igen-igen forretningsmodel
Vækst i kikkerten
Der var dem, der led økonomisk under coronakrisen, og så var der dem, der fik gevaldigt med medvind af den.
Skal man placerer vinforhandlerne, der sælger vin over nettet, i en af kategorierne, vil langt de fleste formentlig ende i den sidstnævnte.
Og den positive udvikling ser ud til at fortsætte, om end det bliver i et mindre voldsomt tempo og ad en mindre stejl opadgående kurve - i hvert fald hvis man skal tro flere analyser samt tre aktører, der repræsenterer hver sin del af vinbranchen, som FødevareWatch har talt med.
Vinhandlere på nettet tror på ny vækst efter corona
Fra eksplosiv vækst til ny normal
En eksplosion.
Sådan beskriver vicedirektør i den internetbaserede vinklub Winefamly, Thomas Pedersen, den udvikling, der fandt sted på markedet for onlinesalg af vin, da Danmark tilbage i foråret 2020 lukkede ned. Dengang væltede ordrene ind, ligesom kunderne hver måned kom til i tusindtal.
I dag er er væksten ikke længere eksplosiv, men har i stedet normaliseret sig - om end den har gjort det på et højere niveau end før coronakrisen. Væksten har imidlertid ikke været nok til at vriste virksomheden fri af rækken af underskud.
Trods store fremskridt under corona er der stadig underskud i sigte hos Winefamly
Store markedsføringsmuskler
Markedsføringen inden for onlinesalg af vin er blevet mere aggressiv over de senere år, og det kræver store markedsføringsmuskler- og investeringer, hvis man skal gøre sig bemærket på det stadigt mere konkurrenceprægede marked for salg af vin på nettet.
Ifølge to af de største aktører er det nødvendigt i meget konkurrencepræget marked. Konsolidering venter forude, spår de.
Vinkæmper investerer massivt i markedsføring for at skille sig ud
Europæisk vin på fremtog
Når danskerne fredag og lørdag hælder vin i glasset, sker det oftere, at vinen er europæisk.
Sådan lyder det samstemmende fra en række aktører i den danske vinbranche, der alle melder om stigende salgstal for europæisk vin.
Europæisk vin vinder frem blandt danskerne
Fra coronanedtur til rekordresultat
Corona sad som et slag lige i solar plexus for den 146 år gamle vinforhandler Kjær & Sommerfeldt, der blev tvunget til at starte en onlineforretning op, længe før det var planlagt.
I dag er salget fordoblet, og de økonomiske forventninger skyhøje.
Historisk vinhandler har efter onlinesatsning kurs mod rekordresultat