FødevareWatch

Manden bag Mark Zuckerbergs sikkerhed brygger aldrig samme opskrift to gange

Tidligere udviklede Kasper Tidemann software til personbeskyttelse af Facebooks grundlægger. Nu brygger han øl syd for København med sin egen ølbar i støbeskeen, som skal realiseres i 2019. Ambitionen er, at barkonceptet en dag skal til USA.

Inden Kasper Tidemann blev adm. direktør og medstifter i mikrobryggeriet Alefarm brugte han al sin tid i softwarebranchen

"Kender du én, der vil investere i et bryggeri?"

Sådan lød spørgsmålet i en besked, der pludselig tikkede ind i Kasper Tidemanns indbakke i San Francisco i efteråret 2014. Afsenderen var iværksætteren og softwareudviklerens gamle gymnasiekammerat Andreas Skytt Larsen.

Det gjorde Kasper Tidemann – det ville han gerne selv.

På det tidspunkt var han ikke en ukendt figur i iværksættermiljøet. Han havde startet sin egen softwarevirksomhed, og den gik ret godt. På listen over projekter stod blandt andet et samarbejde med Facebook, for hvem Kasper Tidemann udviklede software til personbeskyttelse af grundlæggeren Mark Zuckerberg.

Men ølbrygning havde softwareudvikleren til gengæld aldrig gjort sig i.

"Jeg arbejdede 12-14 timer om dagen, men det kan man jo ikke gøre dag ud og dag ind. Derfor gik jeg også på bar engang i mellem, og det var her, jeg fik smag for craft beer (sprecialøl, red.). Udvalget i USA var og er jo anderledes end i Danmark, og dengang var amerikanerne lidt længere fremme end herhjemme. Der var bare en masse lækre øl. Så jeg blev fuldstændig bidt af det."

Derfor var iværksætteren heller ikke i tvivl, da gymnasiekammeraten skrev, og af den grund kan han i dag bryste sig af titlen adm. direktør, investor og medstifter af det københavnske mikrobryggeri Alefarm Brewing. Ved siden af er han stadig adm. direktør i sit softwarefirma Tidemann&co Aps, som er majoritetsejer i bryggeriet.

Mens Kasper Tidemann i dag kører bryggeriet videre, forlod idémand og medstifter Andreas Skytt Larsen Alefarm i sommer og har i stedet kastet sig over ciderproduktion i firmaet Æblerov.

Nye opskrifter hver måned

Alefarm brygger 13 nye øl om måneden, og siden mikrobryggeriet blev stiftet i 2015, har Alefarm aldrig brygget den samme opskrift to gange. Til gengæld har Kasper Tidemann endnu til gode at sætte en pilsner i produktion. Men han overvejer at gøre det i januar.

"Vi brygger det øl, vi selv godt kan lide," fortæller Kasper Tidemann.

Denne måned er det blandt andet en Pale Ale med passionsfrugt og de sydamerikanske guarana-bær.

En gang om måneden sætter direktøren og Alefarms canadiske brygmester Joe Freund sig sammen og beslutter, hvad der skal brygges. Derefter går de i krig med opskrifterne.

Processen tager typisk et par dage.

"Nogle gange finder vi på noget helt nyt, andre gange forfiner vi de opskrifter, vi allerede har. Men resultatet er hver gang en helt ny øl – og sådan har vi tænkt os at fortsætte," fortæller Kasper Tidemann, der har en grafisk designer ansat på fuld tid til at designe Alefarms karakteristiske dåsemærkater.

Alefarm .jpg

Alefarm brygger ca. 2000 liter øl 12-14 gange om måneden, men fordi bryggeriet tørhumler går en del til spilde, fortæller direktøren.

Derfor står bryghuset i sidste ende med 12.000-16.000 liter øl om måneden – og heraf bliver 90 pct. eksporteret til udlandet. Det har dog endnu ikke givet genklang på bundlinjen, som i 2017 lød på minus 759.811 kr. Omsætningen i iværksætterselskabet er ikke oplyst, men i Alefarms seneste regnskab, fremgår det, at selskabet havde et bruttotab på minus 468.666 kr. i 2017.

I alt har Alefarm seks fuldtidsansatte, hvoraf fem er kommet til i år. Derudover er yderligere fire medarbejdere på lønningslisten, som blandt andet står til rådighed, når husets øl skal fyldes på dåse. Direktøren selv er den eneste i selskabet, som ikke får løn.

"Det er rigtig dyrt at starte et bryggeri. Jeg har aldrig arbejdet så hårdt som nu," siger Kasper Tidemann og fortsætter:

"Det er ikke som at starte en softwarevirksomhed. Der skal du stort set bare have en computer for at kunne påbegynde arbejdet. Når du giver dig i kast med ølbrygning, er det en helt anden snak. Bryggeriudstyr er rigtig dyrt. Vi har allerede brugt 10 mio. kr. på at etablere den nye produktion. Derfor er det umuligt for os ikke at levere underskudsregnskaber de første år," fortæller direktøren, der dog ikke er færdig med at investere af den grund. Alefarm vil udvide produktionen for at følge med efterspørgslen, hvorfor der står nye tanke på indkøbslisten for 2019.

Vores salg er vækstet med 1737 pct. pr. måned i gennemsnit i 2018 sammenlignet med gennemsnittet pr. måned i 2017.

Kasper Tidemann, adm. direktør og medstifter af Alefarm

Kasper Tidemann forventer, at bryggeriet bliver lønsomt i 2019, hvor han regner med at de investeringer, der er foretaget i år, vil give afkast.

"Det baserer jeg på devisen om, at vi først skaber vækst og så optimerer, hvorefter vi skaber vækst og optimerer, og skaber vækst og optimerer. Det er en cyklus, en metode, som ikke er ulig den måde, som en kapitalfond arbejder på - uden sammenligning i øvrigt," tilføjer han og fortsætter:

"Vores salg er vokset med 1737 pct. pr. måned i gennemsnit i 2018 sammenlignet med gennemsnittet pr. måned i 2017. Det betyder, at vi har nået vores første mål, nemlig at skalere."

"Man bliver slået rigtig meget i hovedet som iværksætter i Danmark. Meget modsatte forhold gør sig gældende i USA, hvor man er helt på det rene med, at man ikke kan optimere en forretning, før man har startet den op," forklarer direktøren.

Ølbarer i verdens storbyer

Fremfor at kæmpe med andre bryggerier om supermarkedernes hylder, har Kasper Tidemann ambitioner om at åbne sin egen ølbar i bryggeriets navn, og han regner med, at ambitionen skal indfries næste år.

"Jeg har en ølbar på Vesterbro i København i støbeskeen. Vi har ikke fundet den præcise placering endnu, men vi leder," fortæller han.

Mark and Joe Alefarm.jpg
Alefarms canadiske brygmester Joe Freund (th.)

Ølbaren skal indrettes nynordisk og udelukkende sælge Alefarms øl. Den skal fungere som en skabelon for en række andre barer, som udbredes i storbyer verden over.

"Det første sted, vi kommer til at kigge mod, er givetvis London, fordi det er tæt på vores hjemmemarked, og fordi englænderne drikker mange øl. Allerhelst så jeg, at det blev i San Francisco, fordi jeg har boet der og har et nært tilknytningsforhold til byen."

Men lige nu er udlandsplanerne stadig på tegnebrættet.

"Det er nemt at sige, at man gerne vil åbne barer uden for Danmark. Det er et kæmpe arbejde, så det bliver i hvert fald ikke i morgen," siger Kasper Tidemann.

I dag eksporterer Alefarm primært til England, Frankrig, Italien, Spanien og Holland. Derudover sendes en palle i ny og næ til Rusland, Sverige og Norge.

Mikrobrygger satser på champagne-øl

Facebook-besked udløste samarbejde mellem mikrobrygger og kendt destilleri

Nørrebro Bryghus vil vende underskudsforretning med nytænkning

Københavnske bryggere henter tocifret millionbeløb og investerer tungt i stor udvidelse

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier