Mikrobrygger satser på champagne-øl

Man skal konstant være opdateret for at følge med på den danske ølscene, hvor mikrobryggerne hele tiden bliver flere og dygtigere, siger brygmesteren i mikrobryggeriet Flying Couch. Han mener, at 2019 kommer til at stå i champagne-øllets tegn.  
Brygmester Peter Sonne fandt på navnet Flying Couch, da han stiftede mikrobrygselskabet tilbage i 2011. | Foto: Flying Couch
Brygmester Peter Sonne fandt på navnet Flying Couch, da han stiftede mikrobrygselskabet tilbage i 2011. | Foto: Flying Couch

Mikrobryggeriet Flying Couch, der ligger placeret i Københavns Nordvestkvarter, startede oprindeligt som et sideprojekt for brygmester Peter Sonne i 2011.

Fire år senere sluttede Kim Ib Christiansen, Kasper Gerdes og Michael Warren Aron sig til brygmesteren, og i stedet for at være et nomadebryggeri investerede bryggerne i eget udstyr.

"Vi er et hold på fire, som ikke er topstyret, men ejer det hele selv, og vi behøver derfor ikke gå en masse på kompromis med vores øl. Vi har friheden til at bruge syv uger på at lave en pilsner, hvis vi mener, at det gør den bedre," fortæller medejer Kasper Gerdes, som står for administrationen i mikrobryggeriet og er med til at udvikle øllen.

Flying Couch er to tilstande

Navnet Flying Couch er opstået på baggrund af stifter og brygmester Peter Sonnes definition på to tilstande.

"Flying Couch er, når man kommer hjem efter en lang dag, slår benene op på bordet, får gode idéer og flyver lidt hen på sofaen," forklarer Kasper Gerdes.

Den andet tilstand navnet refererer til, er når man kommer hjem efter en lang nat på druk og er nødt til at sætte benene ned på jorden, fordi sofaen flyver, lyder det.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Flying Couch har udvidet bryggeriets kapacitet med henblik på at producere øl til organisationen People Like US, som handler om at sætte unge med udfordringer - typisk autisme - i arbejde. Samtidig skaber det arbejdspladser til organisationen i bryggeriet, fortæller Kasper Gerdes. | Foto: Flying Couch PR
Flying Couch har udvidet bryggeriets kapacitet med henblik på at producere øl til organisationen People Like US, som handler om at sætte unge med udfordringer - typisk autisme - i arbejde. Samtidig skaber det arbejdspladser til organisationen i bryggeriet, fortæller Kasper Gerdes. | Foto: Flying Couch PR

Begge tilstande indrammer de tidspunkter, hvor mikrobryggeriets øl nydes bedst - og derfor blev det navnet.

Udover det karakteristiske navn, mener brygmester Peter Sonne, at kvalitet er det, bryghuset skal genkendes på. 

"Vi går meget op i kvaliteten – det er i hvert fald ikke den, nogen skal kritisere os for. Noget af det vigtigste er at holde sig dygtig, opdateret og følge med i de trends, der spirer i branchen, hvis man skal kunne stå distancen på den danske ølscene," siger brygmesteren og peger på, at der gennem de sidste år er kommet flere og dygtigere konkurrenter til.

Champagne-øl er en modreaktion

Det er særligt fra vest, nærmere betegnet USA, hvorfra Flying Couch henter sin inspiration.

"Gennem det sidste år er New England IPA'en den øltype, vi har eksperimenteret mest med. Det er en relativt ny stilart, der som en bølge skyllede indover Europa for knap to år siden, og som i løbet af det sidste år også i stor stil har ramt Danmark," fortæller brygmesteren.

Men i 2019 bliver det New England IPA's modstykke i form af Brut IPA, der som det nye kommer til at få spillerum i mikrobryggeriet.

"Næste år kommer til at stå i champagne-øllens tegn. Den er lidt af en modreaktion til New England IPA'en, idet den er tør, perlende og dermed lidt champagnelignende. Den er endnu ret ny og kan derfor ikke helt betegnes som en ny øltype ligesom New England IPA'en. Men jeg tror på, at den har et stort potentiale," fortæller brygmesteren, der lige nu er i fuld gang med at brygge den.

Kanon hårdt

Det har ikke været nemt at starte bryggeriet op. Mikrobryggeriet har investeret i gammelt brygudstyr, og det havde ikke overraskende haft et par børnesygdomme med sig.

"Det er kanonhårdt at starte sit eget mikrobryggeri. Det skal ikke være nogen hemmelighed," siger Kasper Gerdes.

De sidste par år har årets resultat stået i minus. Ambitionen var at få sorte tal på bundlinjen i år, fremgår det af regnskabet for 2017, men Kasper Gerdes fortæller, at al indtjening er geninvesteret i brygudstyr for at skalere produktionen op for at følge med en stigende efterspørgsel.

Flying Couch producerer op til 16.000 liter øl om måneden og leverer primært sit øl til medejer Kim Ib Christiansens to ølbarer Ørsted Ølbar og Søernes Ølbar i København. Derudover eksporterer Flying Couch til Spanien, Storbritannien og Sverige, mens deres distributør Det Belgiske Hus sørger for, at deres øl kommer rundt i resten af landet.

Københavnske bryggere henter tocifret millionbeløb og investerer tungt i stor udvidelse 

Nørrebro Bryghus vil vende underskudsforretning med nytænkning

Thisted Bryghus investerer tocifret millionbeløb i produktionen

Aarhusiansk bryghus i stadig fremgang

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter