Antallet af danske øllanceringer har i de seneste år været voldsomt stort, og når det kommer til lanceringer af sæsonvarianten juleøl, er der også kommet godt gang i kedlerne i de senere år.
I analyse, som ølbloggen Beerticker har lavet for Bryggeriforeningen hedder det, at der i år findes hele 362 danske julebryg på markedet.
Dermed overgår 2018 lige netop sidste år, da der var 353 julebryg at vælge imellem.
Siden 2000 har der i alt været 945 forskellige danske julebryg på markedet, men intet enkelt år overgår 2018, viser analysen.
"Udbuddet af julebryg er blevet meget bredt, så der er virkelig noget for enhver smag. Lige fra forfriskende, bitre øl til søde og tungere øl. Men der er også øl, man kan drikke flere af – måske til firmajulefrokosten. Desuden er der nydeøl til for eksempel juleaften, når man slapper af efter julemiddagen og gaverne. Der kan man prøve en Stout eller en Porter sammen med et stykke mørkt chokolade – det giver en helt ny smagsoplevelse," udtaler Niels Hald, adm. direktør i Bryggeriforeningen.
På listen over lanceringer finder man i år 38 økologiske julebryg, og blandt de glutenfri øl har Mikkeller og Svaneke Bryghus to lanceringer.
Opgjort på volumen er det ifølge analysen varianter som Tuborg Julebryg og Royal X-MAS, der sælger mest. Begge er de af typen mørk lager. Øltypen India Pale Ale (IPA) finder man i 22 lanceringer.
En julebryg er i Beertickers analyse defineret ved, at navn og/eller etiket skal have relation til jul – eller også skal øllen gennem lang tid være kendt som en julebryg. Nogle få julebryg kan blive tilføjet til de 362, når Beertickers endelige årsliste over nye danske øl i 2018 foreligger efter nytår.
Nørrebro Bryghus vil vende underskudsforretning med nytænkning
Tuborgs markedsandel i Danmark er stor - men stagnerende
Thisted Bryghus har solgt 768.000 'juleøl'