FødevareWatch

Tuborgs markedsandel i Danmark er stor - men stagnerende

Carlsbergs salg af Tuborg-øl vokser ikke, som det tidligere har været tilfældet. Salget af pilsnerøllen Grøn Tuborg går tilbage, og nu skal der satses på andre ting, hedder det.

Foto: Tuborg

Tuborg har de seneste mange kvartaler været en af de gode historier i Carlsberg-koncernens regnskaber, og på koncernbasis voksede mærket med 11 pct. i tredje kvartal.

I Danmark er mærket klart det største i stort set alle kategorier, og derfor er kvartalet ikke en historie om samlet vækst, men om vækst på underkategorier og svag tilbagegang i den tunge pilsnerkategori.

Det medgiver marketingchefen for Tuborg i Danmark, Christian Sveigaard, over for Ritzau Finans.

"Det er naturligt, at vi ikke vokser så meget, når vi har så stor en andel af markedet, siger marketingchefen. Samlet er Tuborgs markedsandel i Danmark omkring 35 pct., hvilket er stort set uændret over de seneste par år."

"Også derfor har vi ikke så meget fokus på at være større, men vil hellere kendes for noget andet. Alle kender jo Tuborg i forvejen, så næste skridt bliver at lancere den første Tuborg julekalender," tilføjer han.

Den væsentligste forklaring på den stagnerende eller svagt faldende markedsandel er, at pilsnersegmentet, hvor Grøn Tuborg har en markedsandel godt på den anden side af 40 pct., går tilbage. Det vægter stadig tungt, og derfor er der et fald i pilsnersegmentet, der udgør knap halvdelen af Tuborgs samlede ølsalg.

Carlsbergs storbystrategi ruller hurtigt i Kina

Førende i fem af seks kategorier

Carlsberg deler ølmarkedet op i seks segmenter: Pilsner, Classic, Økologisk og Stærk øl samt de to sæsonsegmenter Juleøl og Påskeøl. Tuborg er førende på fem af de seks, oplyser Christian Sveigaard og der er vækst i fem af de seks.

"Vi står godt på hele pladen med Tuborg, men Classic stikker fuldstændig af," siger han.

I Classic-segmentet sidder Tuborg Classic, der i år fejrer 25-års fødselsdag, på 62 pct. ifølge data fra AC Nielsen. Andelen er vokset med 3,8 pct.point og udgør 16 pct. af Tuborgs øl.

Af de økologiske øl er Tuborg også markedsleder med en andel på 29 pct. med Tuborg Rå. Her voksedes andelen i Danmark med 3,3 pct. i år. Tuborg Rå udgør dog kun 3 pct. af den samlede Tuborg portefølje.

Stærk øl er den eneste af de seks kategorier, hvor Tuborg med Tuborg Guld - Den Gyldne Dame - ikke er markedsleder. Det er kollegaen - Royal Unibrew - der med Royal Export er markedsleder. Tuborg Guld har en andel på 13 pct. af segmentet, og udgør 13 pct. af Tuborgs samlede ølportefølje. Andelene er steget 1,3 pct.point.

Det klart største segment - Pilsner - der tegner sig for 46 pct. af Tuborgs ølportefølje har oplevet et fald i markedsandel på 1,4 pct.point, men er stadig klart størst i kategorien med en andel på 43 pct.

"Når vores tungeste ølmærke falder, sker det primært, fordi kategorien falder. Så bliver markedsandelen samlet set på Tuborg stagnerende," forklarer Christian Sveigaard.

Det to sæsonvarianter, Tuborg Julebryg og Tuborg Påskebryg, der udgør henholdsvis 4 pct. og 1 pct. af Tuborgs samlede ølsalg, oplever stigninger på henholdsvis 4,3 pct.point og 5,0 pct.point i markedsandel. Tuborgs Julebryg har en andel på 51 pct. af segmentet, mens Tuborg Påskebryg har en andel på 73 pct.

Royal Unibrew skruer op efter historisk god sommer

 

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier