Mikrobryggerier må professionalisere sig

Markedet for specialøl, der i høj grad har været præget af små, lokalt forankrede bryggerier - de såkaldte mikrobryggerier - er i takt med de store bryggeriers indtog ved at blive forvandlet til et mere professionelt og konkurrencepræget marked.
Mikrobryggeriet Skands i Brøndbyøster. Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix | Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix
Mikrobryggeriet Skands i Brøndbyøster. Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix | Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

De små mikrobryggerier, der i første omgang skabte begejstringen for specialøl, risikerer at blive knust under hjulene i den heftige mobilisering fra de store bryggerier, skriver Berlingske Business.

Avisen har talt med en stribe danske mikrobryggerier, der samstemmende kan fortælle om et dansk marked for specialøl, der er blevet markant mere professionelt og konkurrencepræget.

"Den tornerosesøvn, som små bryggerier har levet i, er slut nu, og vi må vågne op. Nu er det rigtig konkurrence. Nu kan man ikke bare vokse, uden at der bliver lagt mærke til én. Det er blevet mere business," siger Ernst Kristensen, der er direktør for Bryggeriet Skands.

De mikrobryggerier, som Berlingske har talt med, forklarer, at den helt store forandring er kommet i takt med, at særligt Royal Unibrew og Carlsberg er rykket massivt ind på markedet.

Indslev Bryggeri går konkurs - jagter ny kapital

Bryggeriforening: Presset mikrobrygger-marked har udsigt til vækst

Sønderjysk bryggeri køber stor grund til nyt tapperi

For mange producenter af specialøl i Norge truer små bryggerier 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også