De små mikrobryggerier, der i første omgang skabte begejstringen for specialøl, risikerer at blive knust under hjulene i den heftige mobilisering fra de store bryggerier, skriver Berlingske Business.
Avisen har talt med en stribe danske mikrobryggerier, der samstemmende kan fortælle om et dansk marked for specialøl, der er blevet markant mere professionelt og konkurrencepræget.
"Den tornerosesøvn, som små bryggerier har levet i, er slut nu, og vi må vågne op. Nu er det rigtig konkurrence. Nu kan man ikke bare vokse, uden at der bliver lagt mærke til én. Det er blevet mere business," siger Ernst Kristensen, der er direktør for Bryggeriet Skands.
De mikrobryggerier, som Berlingske har talt med, forklarer, at den helt store forandring er kommet i takt med, at særligt Royal Unibrew og Carlsberg er rykket massivt ind på markedet.
Indslev Bryggeri går konkurs - jagter ny kapital
Bryggeriforening: Presset mikrobrygger-marked har udsigt til vækst
Sønderjysk bryggeri køber stor grund til nyt tapperi
For mange producenter af specialøl i Norge truer små bryggerier