Som i det store ølglas hos kæmper som Royal Unibrew og Carlsberg fjernede det skarpe danske ølmarked og sidste års sløje sommervejr skummen i 2017-regnskaberne, som siden er blevet fremlagt i mange af de omkring 200 mikro- og kontraktbryggere.
Ifølge en analyse fra Berlingske skrumpede overskuddet blandt 30 udvalgte bryggere fra 40 mio. kr. til 24 mio. kr. mellem 2016 og 2017.
Markedet for specialøl voksede de to år imellem fra at udgøre 8,9 pct. af totalmarkedet til 9,1 pct., og trods pres på bundlinjerne har branchen mere i vente, lyder det fra Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.
"Vi har set estimater, der peger på, at specialmarkedet kan nå op på 20 til 30 pct. af totalmarkedet. Det tror vi bestemt er realistisk. Vi kan se på andre markeder, at forbruget bevæger sig mod netop specialøl, der også er drevet af økologiske og alkoholfrie øl," siger han til avisen.
Bruger Carlsberg snedigt trick for at undgå investorstryg til næste år?
Avis: Mikkeller ramt af mindre uvejr på sociale medier
Bryggeri-ejere satser langsigtet og justerer eksportambitioner