FødevareWatch

Succes med vin og specialøl giver stor vingrossist mod på mere

Vinimportøren Amka Group i Randers sælger over 30 millioner flasker vin og specialøl om året - og har senest også etableret eget spiritusfirma. Direktør Frank Søndergaard fortæller her om forretningsmodellen, der har gjort Amka til en af landets tre største vinimportører og skabt en koncern med 20 datterfirmaer i 10 lande.

Foto: MICK ANDERSON/POLFOTO/ARKIV

Det blev introduktionen af chilensk vin på det danske marked i 1987, der satte fart på vinimportøren AMKA i Randers. Firmaet var stiftet som en hobby af Anna-Marie Søndergaard i 1979, men med først den chilenske vins succes og nogle år senere succes med at introducere sydafrikansk vin kom Amka op i den store liga.

Det vigtigste er, at Conquer Spirits bliver rigtigt gode. De skal have deres egen profil og egen salgsstyrke.

Frank Søndergaard, adm. direktør, Amka Group

Hvor stort det familieejede firma er i dag, kan man ikke måle i kroner, for omsætningstallene er ikke offentligt tilgængelige. Men stifterens søn Frank Søndergaard, der kom ind i ledelsen af familiefirmaet i 1992, er med på, at Amka "nok hører til i top 3" blandt de danske vinimportører.

Firmaet beskriver officielt sig selv som en af "Nordeuropas største importører og distributører af vin, øl og spiritus" med over 160 fuldtidsmedarbejdere fordelt på 20 virksomheder i 10 lande. Samlet er gruppen nået op på at sælge over 30 millioner flasker pr. år - det være sig vin, øl eller spiritus.

Forretningsmodellen i den virksomhedsgruppe, der i dag udgør Amka Group, bygger på en filosofi om specialisering og om ikke at konkurrere med egne kunder.

Vinselskaberne

Salgsselskaberne på vinområdet har således hver deres kundegruppe og hvert deres sortiment: Amka sælger til supermarkeder og andre dagligvareforhandlere, Best Selection sælger til vinhandlere, hoteller, restauranter og caféer, og Jysk Vin står for internetsalg direkte til forbrugerne.

"Sortimentet er 100 procent adskilt, så ingen vin optræder hos flere af vores selskaber. Det er vigtigt," siger Frank Søndergaard og understreger, at gruppens selskaber helst ikke skal konkurrere mod hinanden eller med kunderne. De skal have hvert deres speciale, og derfor har selskaberne forskellige navne og profiler.

"Vi skal ikke have samme navn på alle selskaber eller fælles logo," siger han.

Ølselskabet

Foruden de tre selskaber på vinområdet har Amka Group udvidet med et selskab for specialøl, Beer Enthusiast, der opstod i Amkas norske forretning og siden er bredt til seks lande inkl. Danmark. Fra i år har Amka Group gjort noget lignende på spiritusområdet ved at oprette et spiritusselskab, Conquer Spirits.

"Vi stiftede selv Beer Enthusiast i Norge, fordi Vinmonopolet spurgte os om specialøl. Vi indkøber primært specialøllene fra mindre bryggerier. Det er lidt mere specielle ting med en historie som f.eks. fra Island, hvor øllet er brygget af det reneste gletsjervand," siger Frank Søndergaard.

"Der er helt sikkert vækst i det segment, og det har vist sig at være en god pendant til vindelen i Amka Group," siger han om specialølforretningen.

Spiritusselskabet

Succesen med Beer Enthusiast har medvirket til, at Amka fra i år har sat et egentligt spiritusselskab i søen - Conquer Spirits.

"Det er en lille ny med foreløbig kun to ansatte. Vi tager det stille og roligt, og så må vi se. Det vigtigste er, at Conquer Spirits bliver rigtigt gode. De skal have deres egen profil og egen salgsstyrke. Vi starter også her med specialiteter med en god historie. Eksempelvis rom fra Mauritius, der skiller sig ud ved at være tør. Vi har også en grøn gin med wasabi, der hedder Skully," fortæller Frank Søndergaard.

Samlet back office

Amka Group står for alle back office-funktionerne i gruppen som administration, bogholderi, økonomi, IT, logistik og et fælles marketingbureau. Det sidste betyder ikke, at markedsføringen er ensrettet og strømlinet efter et fælles koncept, men snarere, at de enkelte salgsselskaber i Danmark og i udlandet kan få marketingbureauet til byde ind med netop det banner, de brochurer og det salgsmateriale, som det enkelte selskab efterspørger.

"Vi har nogle konkurrencefordele med den fælles logistik fra day one," siger Frank Søndergaard om de nye selskaber og henviser her ikke mindst til Amkas store fælles lager ved Hørning syd for Aarhus.

Jeg synes, at vi har åbnet så meget på det seneste. Nu vil vi mere arbejde på at gøre selskaberne bedre. Vi konsoliderer der, hvor vi er.

Frank Søndergaard, adm. direktør, Amka Group

"Lagerfolkene behøver nærmest ikke vide, hvilket af selskaberne de pakker for. At følgesedler og fakturaer bliver udskrevet med de forskellige navne, har vi IT-systemer til at sørge for," forklarer han.

De mange udenlandske datterselskaber i Amka bruger til dels lageret i Hørning, men lejer sig også ind i lagerfaciliteter, når det giver bedst mening.

Vokseværk

At Amka Group er vokset meget, får ikke Frank Søndergaard til at få lyst til at rykke ud med omsætningstal. Han mener, omsætningstal notorisk er vanskelige i brancher, hvor der indgår meget store afgifter af varierende størrelse, ligesom Amka leverer vin til kunder både med og uden afgifter. Antal flasker er en lidt mere retvisende målestok, selv om også det tal har sine problemer, fastholder han og medgiver, at gruppen nok hører til top 3 i branchen i Danmark.

Gruppen har nu 162 fuldtidsansatte medarbejdere med ca. halvdelen i Danmark, og aktuelt er det ikke planen at ekspandere med nye selskaber - måske bortset fra et lille selskab i Portugal.

"Men Portugal bliver nok aldrig noget stort vinimportland," smiler han.

"Jeg synes, at vi har åbnet så meget på det seneste. Nu vil vi mere arbejde på at gøre selskaberne bedre. Vi konsoliderer der, hvor vi er," siger Frank Søndergaard.

Nethandel

Ligesom der ventes vækt i de traditionelle salgsselskaber i koncernen, venter Amka også, at salget vil udvikle sig meget i webshoppen Jysk Vin, hvor Amka er i partnerskab med stifteren Flemming Olsen.

"Alle prognoser siger, at vi kun har set begyndelsen af nethandelen med vin," siger Frank Søndergaard

På jyskvin.dk prøver man f.eks. at øge oplevelseseffekten. Man bringer madopskrifter og via web-tv-indslag linkes vin- og madoplevelser sammen. Til gengæld har webshoppen ingen planer om at tilbyde vin på abonnement, sådan som som nye aktører som Winefamly.dk i øjeblikket prøver på.

"Vi er vinfolk frem for alt og tror mere på at sælge, hvad der er aktuelt. Vi vil ikke binde kunderne. Vi laver dog gerne temakasser og smagekasser med vin," siger Frank Søndergaard.

Winefamly-direktør: Abonnementsprisen er skruet ned og loyaliteten skrues op

Osuma samarbejder med stor vinimportør

Danskerne foretrækker stadig italiensk vin

Hoteller og restauranter leder økologisk vinvækst

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier