FødevareWatch

Royal Unibrew forhandler om endnu et læskedrikskøb

Royal Unibrew har ifølge en fondsbørsmeddelse opnået eksklusivitet på forhandlinger om køb af en fransk producent, der ejer mærkerne Lorina craft lemonade, Purethé og Infreshhh.

En uge efter at Royal Unibrew lagde 350 mio. kr. for energidrikkene Cult Energy, Shaker og Mokai, er bryggerikoncernen på spil igen.

Denne gang er det franske Etablissements Geyer Fréres, som Royal Unibrew ifølge en fondsbørsmeddelelse har sikret sig ret til at indgå i eneforhandlinger med vedrørende et opkøb.

De eksklusive forhandlinger vedrører ifølge meddelelsen en komplet overtagelse af det franske selskab som ejer, producerer og distribuerer mærkerne Lorina, Purethé og Infreshhh.

"Et potentielt køb af det privatejede Etablissements Geyer Fréres vil give Royal Unibrew øget adgang til det franske marked for læskedrikke og styrke eksportporteføljen yderligere," hedder det i meddelelsen.

Etablissements Geyer Fréres har produktionsanlæg i Munster i det nordøstlige Frankrig, og har en "væsentlig tilstedeværelse i USA".

Virksomheden omsætter for omkring 290 mio. kr. på årlig basis og opererer med det, som Royal Unibrew kalder for "markedskonforme indtjenings­mar­giner."

Af meddelelsen fremgår det, at en potentiel transaktion ikke vil være underlagt lovgivningsmæssige krav eller konkurrencegodkendelser.

Lorina-brandet, der blev etableret tilbage i 1895 af Victor Geyer i franske Munster, kan i Danmark i dag blandt andet købes i Søstrene Grenes butikker. Purethé og Infreshhh har ikke samme kendskabsgrad i det danske som Lorinas patentflasker.

I Frankrig skal de ansatte i virksomheden ifølge loven have retten til at byde på den virksomhed, inden den kan sælges til udefrastående. Det er en proces, som kan tage op til 14 dage, men som regel bliver klaret hurtigere.

FødevareWatch har efter offentliggørelsen af meddelelsen talt med Hans Savonije:

Unibrew-chef ser store muligheder i fransk sodavandsbrand

Italiensk opkøb i bagagen

Sidste år købte Royal Unibrew det italienske sodavandsbrand Terme di Crodo fra den store drikkevarekoncern Gruppo Campari.

I forbindelse med opkøbet, som faldt på plads i efteråret, sagde topchefen, at han kunne se flere synergier i købet af den italienske sodavandsforretning, der tæller varemærker som Freedea Lemonsoda, Freedea Oransoda, Freedea Pelmosoda, Crodo Lisiel og Crodo Chinotto.

"Først og fremmest giver købet os en stærk multi-beverage forretning, da brandet, som vi køber er ekstremt veldistribueret og stærkt. Dernæst giver det os kommercielle synergier, fordi de nytilkøbte produkter sælges samme steder som vores Ceres-øl. Og for det tredje giver det os en række operationelle synergier i form af kommercielle og forsyningsmæssige synergier," forklarede Hans Savonije i december 2017.

Samme synergier kan man ikke se i det franske opkøb, da Royal Unibrews aftryk i Frankrig ikke på nogen måde kan måle sig med Ceres-brandets popularitet og markedsandel i Italien.

I stedet skal man se det franske sodavandsopkøb som en brik i det spil, som handler om at få del i den trend, der ruller omkring cocktails, drinks og forbruget af økologiske high end sodavand. Det var også en af baggrundene for, at Royal Unibrew købte Terme di Credo.

"En af hovedårsagerne til, at vi fandt det selskab interessant, er, at vi oplever en markant voksende trend mod drinks med gin og citron. Med det in mente samtidig med, at vi har det bedste citrusprodukt på markedet, står vi en absolut god position," sagde Hans Savonije i marts til FødevareWatch.

Er cocktailkategorien derved en kategori, som I vil styrke jeres fokus på i de kommende år?

"Jeg vil ikke fortælle, hvad vi gør eller ikke gør. Men det faktum, at vi er store på longdrinks i f.eks. Finland, og at vi har opkøbt en citron- og appelsinsodavandsproducent, viser vist meget klart, at vi ser et væsentligt potentiale for os i den kategori," lød det videre fra direktøren.

Royal Unibrew-chef vil booste energidrikke: "Cult har en meget specifik dansk sjæl"

Royal Unibrew køber Cult

Savonije: Godt vejr og hurtigt italiensk opkøb årsag til opjustering

Forsiden lige nu

EU klar med strammere transfedtregler

EU-Kommissionen har vedtaget en stramning af, hvor meget transfedt, der må være i fødevarer på det europæiske marked. Det vækker glæde i det danske.

Naturmælk øger omsætningen med 16 pct

Det sønderjyske andelsmejeri, som i slutningen af 2016 overtog Øllingegaard, lægger et stort tocifret antal millioner til på toppen. På den nederste linje er røde tal erstattet af et rekordstort resultat.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier