Royal Unibrew køber Cult

Royal Unibrew A/S har indgået aftale om køb af 100 pct. af selskabet Bev.Con Aps, der ejer varemærker som Cult Energy, Shaker og Mokai. Samlet pris: 350 mio. kr.

Royal Unibrew A/S opkøber 100 pct. af Bev.Con Aps, som blandt andet sidder på mærker som Cult Energy, Shaker og Mokaï.

Aftalen er indgået i dag fredag, og prisen er 350 mio. kr., fremgår det af en fondsbørsmeddelelse fra Royal Unibrew A/S. Købet, der er betinget af godkendelse fra de danske og tyske konkurrencemyndigheder, forventes gennemført inden udgangen af 2018.

"Cult introducerede som de første energidrikke til det danske marked og har derudover med ligeledes stort entreprenørskab haft stor indflydelse på udviklingen af kategorier inden for RTD (ready to drink, red)/cider. Købet af Cult understøtter dermed vores strategi om at være en fokuseret og stærk national leverandør af kvalitetsdrikkevarer — herunder energidrikke og RTD (ready to drink, red.)/cider," udtaler adm. direktør i Royal Unibrew, Hans Savonije, i meddelelsen.

Prisen på 350 mio. kr. er baseret på gældfri basis, og Unibrew oplyser, at købet ventes at få indvirkning på indtjeningen per aktie allerede i 2019.

Købet skal styrke ready-to-drink og cider-kategorien samt markedet for energidrikke hos Royal Unibrew. I meddelelsen fremgår det, at købet sker i tråd med Royal Unibrews strategi om at være en regional drikkevarevirksomhed med "markedsledende positioner inden for drikkevarer i Norden og Baltikum suppleret af stærke niche-positioner på f.eks. det italienske marked og de internationale markeder for maltdrikke."

Bev.Con Aps beskæftiger 42 medarbejdere, der alle har fokus på kommercielle aktiviteter. Produktion og logistik udføres af tredje part, fremgår det.  

"Cult har i lighed med Royal Unibrew et stærkt kommercielt forbruger- og kundefokus, og vi forventer, at vi i fællesskab med Cults engagerede medarbejdere styrker vores position i markedet inden for disse kategorier. Med købet forventer vi at kunne opnå øget distribution og aktivering af Cult-porteføljen og dermed at skabe værdi for vores aktionærer", udtaler Hans Savonije.

Iværksætteren og Cult-opfinderen Brian Sørensen sidder på en ejerandel på 52 pct. i både Bev.Con Aps og Cult, hvilke overgår til Royal Unibrew, når handlen går igennem.

Et årsresultat der skrumpede med 7,5 mio. kr.

Bev.Con Aps gik ud af 2017 med en bundlinje, der ikke kunne matche selskabets præstation året før. Årets resultat lød på 2,3 mio. kr. i 2017 mod 9,8 mio. kr. i 2016.

"Ledelsen forventer et resultat for den kommende periode som er på niveau med tidligere realiserede resultater for koncernen," skrev ledelsen anført af adm. direktør Henrik Næsted Overgaard i 2017-regnskabets ledelsesberetning.

Selskabets egenkapital skrumpede også i 2017. Hvor Bev.Con Aps i 2016 havde 64,7 mio. kr. på kistebunden, lå der i 2017 47,9 mio. kr.

I 2017 omsatte Bev.Con Aps for 200 mio. kr., fremgår det af fondsbørsmeddelelsen. Omsætningen er ikke opgivet i regnskabet. Det er bruttofortjenesten derimod, som lyder på 10,1 mio. kr. i 2017 mod 9,4 mio. kr. året før.

Cult kom ud af 2017 med det dårligste regnskab i flere år

Cult A/S, der primært har haft millionstore overskud i de seneste 13 år, tabte sidste år penge for første gang siden 2011, fremgår det af Cults regnskab for 2017.

Både bruttofortjenesten, driftsresultatet og bundlinjen tog et dyk, og Cult gik således fra et årsresultat i 2016 på 3,4 mio. kr. til et underskud på 4,7 mio. i 2017.

"Ledelsen anser årets resultat som utilfredsstillende, dog som forventet," fremgår det i ledelsesberetning i regnskabet. Også i Cult er det Henrik Næsted Overgaard, der sidder i direktørstolen.

Cult fusionerede de to selskaber Cult A/S og Cult World ApS med Cult A/S som det fortsættende selskab fra begyndelsen af 2017, hvorfor Cult derfor har tilpasset 2016-tallene i det nye regnskab.

Cult har hovedsæde i Lystrup uden for Aarhus. Selskabet blev grundlagt i 1998 af Brian Sørensen, som på det tidspunkt drev og ejede et af Danmarks største diskoteker på havnen i Aarhus. Det var her idéen opstod til at hælde koffein i alkohol for at få gæsterne til at blive længere.

Cults produkter er i alle større supermarkedskæder, tankstationer og på mere end 500 diskoteker landet over, ligesom produkterne eksporteres til udlandet.

Cult taber millioner

Efter 20 år trækker øko-konge sig som direktør for Naturfrisk

Ung fyr uden uddannelse står i spidsen for Wozniacki og Eriksens energidrik

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også