USA bliver ofte betegnet som hjemstedet for specialøl og det sted, man bør se mod, hvis man vil have et fingerpeg om, hvor udviklingen bærer henad.
Nu peger bryggeriejer Mikkel Borg Bjergsø på, at markedet for specialøl i særligt USA er overmættet, og de store bryggerier vil tabe.
Det skriver Børsen
Den holdning deler man dog ikke hos Carlsberg, om end koncernens chef for specialøl, Paul Davis, ser tegn på afmatning i det amerikanske salg.
"Det er gået fra at vækste over 20 pct. om året til over 5 pct. årligt. Jeg tror stadig, ølsalget i USA kan komme tilbage til større vækst, men det er samtidig nødvendigt at understrege, at vi i Europa er langt fra at ramme muren som i USA. Situationen er ikke kaotisk som i USA, men der er nogle risici, og der er det vigtigt, at de store bryggerier tager ansvar og styrer kategorien," siger han til Børsen.
Hos Royal Unibrew peger man på, at hele dynamikken indenfor specialøl er, at komme med mange løbende nyheder.
Specialøllene tager højt hop hos Carlsberg Danmark
Carlsbergs munke leder desperat efter ølopskrift fra 1797
Carlsberg skal tænke digitalt hele vejen rundt om ølflasken: "Vi forsøger konstant at udfordre os selv"