Peter Larsen laver nye tiltag for at holde sig i live

Omsætningen vokser hos kaffeselskabet, der dog må se bundlinjen stagnere i det netop offentliggjorte regnskab.
Foto: Astrid Dalum
Foto: Astrid Dalum

For det midtjyske kaffeselskab Peter Larsen Kaffe er innovation og nytænkning afgørende, fordi generationerne, der drikker spandevis af traditionel posekaffe, er ved at  være oppe i årene.

"De rigtige heavy users (storforbrugere, red.) af kaffe dør fra os. De unge siger, de drikker meget kaffe, men sammenlignet med de ældre kaffedrikkere, som får ti kopper om dagen, er det jo nærmest ingenting. Så vi er nødt til løbende at finde nye ting at sende på markedet. Ellers kan vi jo regne ud, hvornår vi lukker – bare ved at tegne den nedadgående salgskurve nogle år frem," siger adm. direktør for Peter Larsen Kaffe, Claus Bertelsen, til Børsen.

Han oplyser desuden, at den traditionelle kaffe pakket i f.eks. 400-grams poser og solgt på tilbud stadig udgør langt hovedparten af selskabets omsætning. Den type udgør fortsat ca. 90 pct. af markedet.

Peter Larsen Kaffe, har netop offentliggjort regnskab for 2016/17, der dækker over perioden 1. juli 2016- 30. juni 2017.

Her ender bundlinjen på 12,0 mio. kr. mod 12,1 mio. kr. i 2015/16, mens bruttofortjenesten stiger fra 38,3 mio. kr. sidste år til 41,2 mio. kr.

"Flere faktorer har haft positiv indvirkning på årets resultat. Bl.a. er virksomheden lykkedes med at positionere sig som en markant udbyder af kaffeløsninger på convenience og foodmarkedet, og satsningerne på udvikling af nye produkter og kategorier bidrager positivt til det samlede resultat," skriver selskabet bl.a. i ledelsesberetningen.

Peter Larsen Kaffe ser enormt potentiale i koldbryg

Kaffeproducenter: Disse tendenser er afgørende for os

Peter Larsen sætter fokus på presset kaffeproduktion

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også