Slagsmål om de økologiske kunder

Konkurrencen om de økologiske kunder er skærpet hos de danske supermarkeder og discountbutikker. Der foregår et voldsomt slagsmål om kunderne, lyder det fra Dansk Supermarked Group.
Foto: Dansk Supermarked/PR
Foto: Dansk Supermarked/PR

Danske supermarkeder, varehuse og discountbutikker er havnet i en benhård kamp om kunderne til de økologiske fødevarer.

Over for Berlingske Business bekræfter indkøbsdirektør i Dansk Supermarked Group, Jeppe Dahl Jeppesen,  at ”der i detailsektoren foregår et voldsomt slagsmål om de økologiske kunder.”

”Vi mærker helt klart konkurrencen på området. Der kommer for det første flere og flere økovarer inde i tilbudsaviserne i vores tre kæder, Føtex, Netto og Bilka, og hos vores konkurrenter. For det andet er der et stort pres på priserne. Vi oplever, at priserne på en række økovarer falder, f.eks. frugt og grønt," siger han til Berlingske Business.

Også hos Dagrofa ser man økologi som konkurrenceparameter, og hos Coop lyder det, at økologi er med til at skabe kommerciel vækst.

Flere af dagligvareselskaberne indgår derfor i partnerskaber med producenterne af de økologiske produkter. Blandt andet har Føtex-kæden netop indgået et partnerskab med Naturmælk i Sønderjylland, og Dansk Supermarked Group har partnerskaber med blandt andre Skærtoft Mølle og Mineslund. Hos Coop har man tidligere landet partnerskaber med blandt andre Thise Mejeri, Hestbjerg Økologi, Thorupstrand Kystfiskerlaug og Sødam Kyllinger.

 Coop: Økologien har fat i folket uden for storbyerne 

 Coop dropper hormonforstyrrende stof i egne varer 

 Ægproducenter under pres efter ny detailudmelding 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu