Coop: Økologien har fat i folket uden for storbyerne

Salget af økologiske varer i Danmark steg markant i 2015, og det er ikke kun de store byer, der er hoppet med på bølgen.
Foto: Dansk Supermarked/PR
Foto: Dansk Supermarked/PR

Danmark er som bekendt en økologisk højborg, og salget af økologiske produkter er fortsat stærkt stigende i hele landet.

Det skriver Berlingske Business, der har fået adgang til en ny undersøgelse fra Coops analyseafdeling.

"Salget stiger overalt i landet, og stigningen ventes at fortsætte. Hvor det tidligere var de større byer, der drev udviklingen, ser vi nu den største vækst i de mindre byer, som for alvor har kastet sig over særligt basisvarer som mælk, gryn og grønt," siger Thomas Roland, chef for corporate social responsibility (CSR) i Coop.

Ifølge rapporten 'Økologisk Markedsnotat' omsatte Danmark i 2015 for 7 mia. kr. økologiske varer, hvilket var en stigning på 12 pct. i forhold til 2014. Samlet set er det økologiske salg på ti år blevet fordoblet i Danmarks dagligvarehandel, så økologien tegner sig for 8,4 procent af det samlede antal solgte varer.

Dermed er Danmark det land i verden, hvor økologien har den største markedsandel i forhold til det samlede salg i landets detailhandel. På anden-, tredje- og fjerdepladsen kommer Schweiz, Østrig og Sverige.

Urtekram-ejere køber stort op i Norden

Danske økologer hjælper Bhutans bønder til 100 pct. økologi

Banker genkender ikke økologi-interessen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter