Danmark er som bekendt en økologisk højborg, og salget af økologiske produkter er fortsat stærkt stigende i hele landet.
Det skriver Berlingske Business, der har fået adgang til en ny undersøgelse fra Coops analyseafdeling.
"Salget stiger overalt i landet, og stigningen ventes at fortsætte. Hvor det tidligere var de større byer, der drev udviklingen, ser vi nu den største vækst i de mindre byer, som for alvor har kastet sig over særligt basisvarer som mælk, gryn og grønt," siger Thomas Roland, chef for corporate social responsibility (CSR) i Coop.
Ifølge rapporten 'Økologisk Markedsnotat' omsatte Danmark i 2015 for 7 mia. kr. økologiske varer, hvilket var en stigning på 12 pct. i forhold til 2014. Samlet set er det økologiske salg på ti år blevet fordoblet i Danmarks dagligvarehandel, så økologien tegner sig for 8,4 procent af det samlede antal solgte varer.
Dermed er Danmark det land i verden, hvor økologien har den største markedsandel i forhold til det samlede salg i landets detailhandel. På anden-, tredje- og fjerdepladsen kommer Schweiz, Østrig og Sverige.
Urtekram-ejere køber stort op i Norden
Danske økologer hjælper Bhutans bønder til 100 pct. økologi
Banker genkender ikke økologi-interessen